استانداردسازی ورزشگاه ها و حضور پررنگ تر در المپیک و پارالمپیک آتی در دستورکار وزارت ورزش و جوانان

وزیر ورزش و جوانان با حضور در استودیو شبکه ورزش سیما در دهکده بازی های پارالمپیک پاریس درخصوص برنامه های خود برای ورزش کشور و بازی های آتی آسیایی، المپیک و پارالمپیک صحبت کرد.

معرفی برنامه

وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار اعزامی شبکه ورزش سیما به پارالمپیک 2024 پاریس گفت : ما یکی از کشورهای با سابقه و صاحب نام بازی های پارالمپیک هستیم و بچه های ما در دوره های قبل، افتخارات و نتایج خیلی ارزشمندی را به ارمغان آورده اند، ما در چهار آینده در المپیک لس آنجلس، تمام تلاشمان این خواهد بود که از 22 رشته حاضر در پارالمپیک بتوانیم سهم بیشتری داشته باشیم، در این دوره از مسابقات ما در 10 رشته از 22 رشته شرکت کننده داشتیم.

احمد دنیامالی افزود: به خاطر نگاه مسئولان ورزش پارالمپیکی ایران، بیشتر روی کیفیت و مدال آوری تکیه می شود، ولی من اعتقاد دارم ورزشکارای که سهمیه می گیرد با یک آرزو و تلاشی این موفقیت را بدست می آورد لذا باید به او اجازه دهیم که در رشته های مختلف شرکت نموده و تلاش خود را داشته باشد، به عبارت دیگر، در بحث پارالمپیک صرفا نباید نگاه کسب مدال داشته باشیم بلکه باید در این قضیه فضا را بازتر کنیم گرچه کمیته پارالمپیک یکسری محدودیت هایی را دراین زمینه داشته، که من سعی می کنم این محدودیت ها را برطرف کنم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم در المپیک 2032 شاید این شرایط فراهم شود که بازی های المپیک و پارالمپیک به صورت همزمان برگزار شوند که این امر می تواند جذابیت ها را بیشتر و هزینه ها را کمتر می کند علی رغم طولانی تر شدن زمان برگزاری بازی ها.

دنیامالی خاطر نشان کرد: حتی در کشورهای توسعه یافته که مشکلات مالی وجود ندارد، پرداخت پاداش های المپیکی و پارالمپیکی رسم است ولی خیلی مهم است در این پاداش ها تفکیکی قائل نشویم، حتی از نظر من بچه های پارالمپیکی به خاطر محدودیت های جسمی که دارند باید بیشتر مورد توجه باشند این بچه ها علاوه بر حوزه پاداش، باید بیشتر دیده شوند و در حوزه مدیریتی خودمان با حساسیت بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، امیدوارم با برنامه ریزی مناسبتر برای 4 سال آینده و فعال سازی هرچه زودتر ستاد بازی ها، حضور در رشته های پارالمپیکی را به تکثر برسانیم.

وزیر ورزش و جوانان گفت : اعتقاد دارم برنامه و استمرار در پیاده سازی اجرایی برنامه و رصد و پایش کردن در این حوزه، حرف اول را می زند، درحال حاضر ورزش در جهان علمی تر شده، خیلی پیشرفت کرده و هوش مصنوعی در این عرصه مطرح شده است که ما باید در کنار فراهم آوردن امکانات لازم از این موارد استفاده بیشتری داشته باشیم.

وی بیان داشت : ما ستاد بازی ها را تشکیل و فعال خواهیم کرد البته ابتدائا برای بازی های آسیایی 2026 ژاپن تا برنامه ریزی عمیق تر و جدی تری داشته باشیم.

دنیامالی ادامه داد: متاسفانه فوتبال ما سال های زیادی است که در المپیک حضور ندارد، یک اختلافی همیشه بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک بوده که من این را حل کردم، همچنین چهار رشته توپی هندبال، بسکتبال، والیبال و فوتبال همیشه برای مردم جذابیت دارد و ما باید تلاش کنیم فارغ از موضوع مدال آوری، در راستای مخاطب پذیری هم حرکت کنیم، به بیان دیگر باید در بحث رشته های تیمی و توپی وقت بیشتری بگذاریم و کار بیشتری انجام بدهیم که می تواند اثرات ملی داشته باشد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه ورزش های همگانی یکی از حوزه های اصلی ورزش ما و پایه ورزش قهرمانی به شمار می رود، گفت: اگر ورزش های همگانی را جدی بگیریم، هم درحوزه سلامت می تواند اثر گذار باشد هم می تواند اوقات فراغت جوانان را پر کند و هم در حوزه قهرمانی نتیجه بخش خواهد بود، به واقع هر چقدر ورزش همگانی را توسعه دهیم می توان در حوزه ورزش قهرمانی هم موفق تر عمل کرد.

وی افزود: همچنین ورزش های باستانی ما مانند چوگان و ورزش پهلوانی و زورخانه ای باید توسعه یابد و ورزش کشور  به سمت پهلوان پروری حرکت کند چرا که ورزشکاری که خودساخته باشد و عرق ملی داشته باشد می تواند درصد مدال آوری بیشتری داشته باشد.

دنیا مالی درخصوص زیرساخت های ورزشی کشور گفت :  از جمله مواردی که در دستورکار خود قرار داده ام استانداردسازی ورزشگاه ها بر اساس چارچوب هایی است که نهادهای مسئول بین المللی مانند ای اف سی مطرح کرده اند، ما برنامه داریم تا مجموعه های ورزشی را متناسب با شرایط روز سامان بدهیم تا مردم از وضعیت ورزشگاه ها راضی باشند خصوصا ورزشگاه آزادی که برای ما یک نماد است.

وی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق در ورزش موضوعی جهانی است، بیان داشت: انتظار می رود که ورزشکارانمان مشی پهلوانی و رفتار حرفه ای در میادین را مدنظر قرار بدهند و براساس معرفت و اخلاق عمل کنند که گرچه این مسئله نیازمند انجام اقدامات فرهنگی نیز است.

دنیامالی در پایان ضمن دادن نوید یک خبر خوش برای مردم، از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای پوشش خوب این بازی ها تشکر کرد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها