اولین نشست خبری سرمربی تیم ملی والیبال

نشست خبری ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران صبح امروز در سالن هگمتانه هتل المپیک آغاز شد
دسته بندی:

معرفی برنامه

ولادیمیر آلکنو سرمربی روس والیبال کشورمان با حضور در نشست خبری که از شبکه ورزش سیما مستقیم پخش شد به تشریح برنامه های تیم ملی پرداخت.

وی در ابتدای این نشست در مورد حضورش در ایران و شرایط تیم ملی والیبال کشورمان اظهار داشت: بسیار خوشحالم که با هم به صورت زنده گفت و گو می کنیم. می دانم که در ایران اخبار ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل ترجیح دادم گفت و گوی زنده داشته باشیم. به من گفته شد که خیال شما راحت باشد و سوال های ناخوشایند از شما نخواهد شد، اما من به شما اجازه می دهم هر سوالی می خواهید از من بپرسید.

* مربی که نتیجه را ضمانت ‌کند شارلاتان است

وی در مورد تحقق آرمان والیبال ایران در المپیک و رفتن روی سکوی این مسابقات، خاطرنشان کرد: من همیشه فکر می کردم و همچنان فکر می کنم مربی که قبل و هنگام مسابقات حرف از رفتن تیم روی سکو می زند و نتیجه را ضمانت می کند یک شارلاتان است. وقتی من را دعوت کردند و هدف را جلوی من گذاشتند، هدف حضور روی سکوی المپیک بود که جواب دادم هرچه در توان دارم به کار خواهم گرفت تا این هدف محقق شود. تیمی که با آن کار می کنم سعی می کنند تا این کار را با تمرینات مستمر محقق کند.این تیم در حال حاضر تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا به هدفش دست پیدا کند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: در طول ٢۵ سال حتی یک نتیجه را هم قول نداده ام. آیا شما می دانید فردا چه اتفاقی برای شما رخ خواهد داد؟

* در انتخاب مربیان اختیار تام داشتم

آلکنو در خصوص کنار رفتن پیمان اکبری از کادر فنی تیم ملی والیبال تصریح کرد: قبل از اینکه کارم را با تیم ایران شروع کنم با داورزنی و خوش خبر صحبت کردم و با درخواست خودم اجازه داده شد تا تمام تصمیمات را خودم با اختیار تام اتخاذ کنم. امروز در سالن تمرین ۶ مربی ایرانی با من کار می کنند. برای من همه مربیان ایرانی یکسان هستند. آنها از نظر اسمی و حضور در اردو شرایط یکسانی برایم دارند. اکبری رزومه درخشانی دارد و در تیم ملی کار کرده است. اینکه چرا تندروان را انتخاب کرده ام به این دلیل است که او هر روز در تمرینات حضور دارد و از مربیان جوان و آینده دار است. چرا تندروان نمی تواند جایگزین اکبری باشد؟ روزگاری اکبری هم از این مرحله گذشته و کسب تجربه کرده است. اگر بعد از من یک مربی به جامعه والیبال ایران ارائه شود اتفاق بدی نیست.

* مدل کاری‌ام در ایران با روسیه متفاوت است

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در خصوص اینکه در گذشته با تیمی همچون روسیه کار کرده که از نظر فیزیکی شرایط خاصی داشت و این شرایط در تیم ایران وجود ندارد، تصریح کرد: مدل کاری‌ام در ایران با روسیه فرق می کند، چون این دو تیم با هم تفاوت دارند. سعی می کنم ذهنیت بازیکنان را آماده کنم تا بتوانیم مقابل تیم های که فیزیک خوبی دارند ایستادگی کنیم. از نظر سرعتی و تکنیکی خیلی خوب هستین و امیدواریم در زمان باقی مانده روحیه تیمی ما به انسجام برسد. اگر ذهنیت بازیکنان را به گونه ای تغییر بدهم که مقابل تیم های فیزیک عملکرد مناسب داشته باشیم خیلی خوب خواهد بود. باور کنید برایم مهم است که بازیکنان را به فکر وادار کنم تا اینکه بخواهم نکات فنی را به آنها گوشزد کنم. این بازیکنان شکل گرفته اند و در چهار هفته نمی توان نکات فنی را به آنها گفت.

* نخستین منبع من برای شناخت ایران معروف بود

آلکنو در پاسخ به این سوال که از نظر فرهنگی و ورزشی چه دلایلی وجود داشت که هدایت ایران را برعهده گرفت، خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید بگویم من قبلاً با بازیکنان ایرانی از جمله سعید معروف کار کرده ام. خیلی با او صحبت کردم و نخستین منبع من برای شناخت ایران معروف بود. در سال ١٩٨٨ در ایران بودم و سفر جالبی نداشتم. روزی که وارد تهران شدند روز رحلت امام خمینی (ره) بود و بازی ما لغو شد. در آن سال به عنوان بازیکن تیم ملی روسیه به ایران آمدم و به یاد دارم حتی زمانی ایران توانست روسیه را شکست دهد.

* ایران از هیچ تیمی ترس ندارد

وی افزود: ایران تیمی است که از هیچ تیمی ترس ندارد. با یکی از بازیکنان صحبت کردم و گفت اگر در روز مسابقه آماده باشیم توان غلبه بر هر تیمی را داریم که من با این صحبت موافق هستم. شناختی از فرهنگ و تاریخ ایران داشتم و حالا شناختم بیشتر هم شده است، اما کار من در سالن است و سعی می کنم به مسائل فرهنگی احترام بگذارم.

* تجربه چهارمین المپیک با ایران برایم وسوسه‌انگیز بود

آلکنو در پاسخ به این سوال که چرا ایران انتخاب کرد، گفت: انگیزه من تجربه چهارمین المپیک بود و امیدوارم بتوانم موثر باشم. موضوع دیگر هم استقبال و همکاری مسئولان ایرانی بود که درک کردند باید کارم با تیم باشگاهی ام تمام شود، اما چهارمین المپیک درکنار ایران برای من وسوسه انگیز بود و دلیل اصلی ام همین موضوع بود.

* در زنیت کازان با معروف هماهنگ بودم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران اظهار داشت: تفکرات من در بازی و هماهنگی با پاسور و اینکه چه تصمیماتی میگیرم باید بگویم تنگ نظر نیستم. براساس شرایط تیم حریف تصمیم گیری خواهیم کرد. شاید زمانی نیاز باشد مدافعان ما ٩٠درصد تمرکزشان فقط روی دفاع باشد. معروف در زمین هماهنگی خوبی با من داشت و توانستیم عناوین زیادی باهم کسب کنیم. امیدوارم در لیگ ملت‌ها بتوانم بهترین تصمیمات را بگیریم.

* سرعت و تکنیک نقطه قوت تیم ملی ایران است

آلکنو در خصوص مهمترین نقاط ضعف و قوت تیم ملی والیبال ایران، خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت تیم ایران تکنیک و سرعت بازیکنان است. ضعف ما شاید فیزیک بازیکنان باشد و شبیه روسیه، لهستان و آمریکا نیستیم، اما اگر از نظر ذهنی آماده باشیم توان غلبه بر حریفان را داریم. من بسیاری از بازی ها لیگ ایران را دیدم. توتولو مسابقات را به دقت آنالیز کرد. از نظر من در لیگ ایران بسیاری از سرویس ها، سرویس های هدفمند است، اما در والیبال روز دنیا از سرویس های قدرتمند استفاده می شود. باید دریافت خوبی داشته باشیم که بتوانیم بازی سازی خوبی انجام دهیم و در حال حاضر خیلی روی این موضوع کار خواهیم کرد.

* در شأن تیم ملی نیست که بازیکنی با اضافه وزن به اردو بیاید

وی در مورد خط خوردن جواد کریمی، تصریح کرد: او آینده خیلی خوبی دارد، اما با وزن اضافی به اردوی تیم ملی آمد. این در شأن تیم ملی ایران نیست که بازیکنی با اضافه وزن به تیم ملی بیاید. این بازیکن جوان باید روی اندیشه و ذهنیت خود بیشتر کار کند، چراکه سایر بازیکنان باتجربه با شرایط بدنی خیلی خوبی به اردو آمدند. می دانم در لیگ بلژیک مدت زیادی به دلیل مصدومیت روی نیمکت نشسته بود. کریمی دست های خوبی دارد و اگر ذهنیت خود را تغییر دهد آینده خوبی خواهد داشت.

* تیم‌ها با نفرات اصلی خود به لیگ ملت‌ها می‌روند

آلکنو در مورد وضعیت حریفان ایران گفت: دو روز پیش بود که لیست نهایی تیم ها به فدراسیون جهانی ارسال شد. فقط ایتالیا با ترکیب اصلی به مسابقات نمی آید. درخواست فدراسیون جهانی این است که با نفرات اصلی خود به مسابقات بیاند. در نهایت مربیان تصمیم می گیرند که بازیکنانی بازی کنند. روسیه با نفرات کامل خود به رقابت ها می رود.

* کاری که با تیم ایران کردند تبعیض است

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد زمان نامناسب بازی های تیم ملی در لیگ ملت ها، خاطرنشان کرد: از نظر زمانی اصلا مناسب نیست، اما می توان نکات مثبت را دید. اگر دنبال اعتراض باشیم به صلاح تیم نیست، چون در المپیک برخی از بازی های ما صبح خواهد بود. بهتر است نکات مثبت را ببینیم؛ هرچند معتقدم که این یک تبعیض برای والیبال ایران است.

* بلد نیستم با نصف توانم کار کنم، نیاز به استراحت دارم

آلکنو در پاسخ به این سوال که اگر با ایران روی سکو هم برود بازهم از مربیگری خداحافظی خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: خداحافظی با رشته ای که ۴٠ سال در آن کار کرده‌ام بسیار سخت است. شاید بخواهم حرفی بزنم که خوشایند شما باشد اما نمیخواهم خودم را فریب بدهم. بلد نیستم با نصف انرژی خودم کار کنم. صدای درونی من می گوید نیاز به استراحت دارم. چند باشگاه به من پیشنهاد داده آمد اما اولویت من این است که مدیر فنی یک تیم باشگاهی در روسیه باشم. فعلا نیاز به استراحت دارم.

* فیاضی می‌تواند در پست لیبرو بازی کند

سرمربی تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: در لیگ ملت‌ها از فیاضی به عنوان لیبرو استفاده خواهیم کرد. او در شرایط ایده‌آلی نیست، اما می‌توانیم از او در پست های مختلف استفاده کنیم. امیدوارم بازیکنی مصدوم نشود، اما اگر لیبرو نداشته باشیم فیاضی می تواند در این پست بازی کند.

* کسی حق دخالت در تصمیماتم را ندارد

آلکنو در خصوص برخورد با بازیکن سالاری تصریح کرد: نمی دانم در گذشته چه اتفاقاتی رخ داد، اما همیشه من تصمیم گیرنده بودم و کسی حق دخالت در تصمیمات من را نداشت. امکان این را نداشتم که لیگ ایران را از نزدیک ببینم و بیشتر پیگیر لژیونرها بودم. با دستیارانم در مورد مسائل مختلف صحبت می کنم، اما تصمیم گیرنده نهایی هستم.

* من هم اهدافی دارم و دلم می‌خواهد آرمان والیبال ایران محقق شود

وی در مورد اینکه چقدر برای موفقیت تیم ایران در المپیک شانس قائل است، اظهار داشت: از همه خواهش می کنم که صدای من را بشنوید. من هم هدفی دارم و دلم می خواهد هدف والیبال ایران محقق شود.گام به گام جلو می رویم و امیدوارم هرچه به المپیک نزدیک می شویم شرایط بهتر شود تا به هدفمان برسیم. تاکید می کنم هر مربی که قول کسب مدال بدهد یک شارلاتان است و من نمی خواهم اینگونه باشم.

* لیست ایران با ١٧ بازیکن بسته شده است

آلکنو در خصوص ترکیب تیم ملی و احتمال تغییر در میانه مسابقات با توجه به قانون فدراسیون جهانی، اظهار داشت: اگر بازیکنی مصدوم شود می توان ترکیب را تغییر داد و به همین دلیل اجازه دادند ما از ١٧ بازیکن استفاده کنیم و لیست ما با ١٧ بازیکن بسته شده است.

* برای لیگ ملت‌ها از نفرات جوان‌تر دعوت کردیم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه هدف ایران کسب نتیجه در لیگ ملت‌ها نیست تعدادی از بازیکنان انتخاب شدند، اگر هدف ایران کسب نتیجه بود چه نفراتی انتخاب می شدند، تصریح کرد: اگر لیگ ملت ها انگیزه ما بود از بازیکنان باتجربه‌تری استفاده می کردیم. من با داورزنی هم نظر بودن و ترجیح ما المپیک شد تا از لیگ ملت ها برای آماده سازی المپیک استفاده کنیم. برگزاری ١۵ مسابقه متوالی خطر مصدومیت را افزایش می دهد و به همین دلیل ترجیح دادم از نفرات جوان تر استفاده کنم.

* مترجم یکی از مهره‌های اصلی‌ است

آلکنو در مورد انتخاب مترجمش، عنوان کرد: شنیدم برخی‌ها اعلام کردند که آلکنو یک مترجم خاص با خود آورده است. من در فرودگاه مسکو با مانلی کسرایی(مترجم تیم ملی)آشنا شدم. مانلی دو تابعیت دارد و یک ریال هم از فدراسیون ایران نگرفته است. کاری که مترجم من انجام می دهد اهمیت بالایی برایم دارد. اینکه قبلاً بازیکنان چطور با مربیان صحبت می کردند را بهتر است از بازیکنان بپرسید. همیشه رابطه نزدیک با بازیکنان در حین و بعد از تمرین اهمیت بالایی دارد. مترجم برای من یک مهره اصلی است و این موضوع را می تواند از بازیکنان بپرسید.

* امیدوارم مربیان بعدی بتوانند از گوهر موجود در والیبال ایران استفاده کنند

وی خاطرنشان کرد:جوانانی که در اردوی تیم ملی هستند نمونه کوچکی از بازیکنان آینده دار والیبال ایران هستند. حضرت پور و صالحی شرایط خیلی خوبی دارند و باید بیشتر خود را نشان دهند. کریمی و اسفندیار اگر روی ذهنیت خود کار کنند آینده خوبی خواهند داشت. امیدوارم مربیان بعد از من بتوانند از این جواهر و گوهر به خوبی استفاده کنند.

 * اگر ریسکم در المپیک لندن جواب نمی‌داد شاید به قتل می‌رسیدم

آلکنو در مورد تغییر پست موزرسکی در فینال المپیک لندن و برتری مقابل برزیل عنوان کرد: هیچ وقت تمرین نکرده بودیم و این سناریو را تمرین نکرده بودیم. موزرسکی مدتی در تیم بلگوری به عنوان پشت خط زن بازی می کرد. قرار بود اگر بخواهیم ریسک کنیم از میخائیلوف استفاده کنیم. من دو لیبرو و تنها یک پشت خط زن با خودم به المپیک بردم و تا فینال به فکر تغییر پست موزرسکی نبودم. با پایان ست دوم یک صدای درونی به من گفت اگر تغییر ایجاد نکنم رنگ مدال مان متفاوت خواهد بود. در بازی های گروه ٣ بر صفر مغلوب برزیل شدیم و مشخص بود که برزیلی ها فقط بخواهند میخائیلوف را دفاع کنند.

وی افزود: ریسکی کردم که اگر نتیجه نمی داد شاید بعدها مرا در نشست خبری به قتل می رساندند، اما می دانستم که باید تغییر ایجاد کنم. اگر بخواهیم با تیم ایران نتیجه بگیریم بازیکنان باتجربه می توانند نتیجه را رقم بزنند.

* دلهره بازی اول را نمی‌توان از هیچ بازیکنی گرفت

سرمربی تیم ملی الیبال ایران در خصوص دلهره بازی اول را از هیچ بازیکنی در هیچ رشته ای نمی توان گرفت، مخصوصا که هیچ بازی تدارکاتی هم نداشته باشیم. من از روز اول با بازیکنانم صحبت می کنم تا از نظر روحی آماده باشند. مسابقه اول همیشه دلهره و هیجان دارد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها