حضور گرم در «دهکده المپیک» سرد

سیاستگذاری شبکه ورزش پرداختن به صورت تخصصی به ورزش‌های پرمخاطب و پخش زنده این مسابقات است. نگاهی که ورزش را فقط فوتبال نمی‌داند و به رشته‌های پرمخاطب ورزشی دیگر هم پرداخته است. در راستای پخش زنده مسابقات ورزشی و پوشش کامل مسابقات المپیک، پارالمپیک و همچنین المپیک و پارالمپیک زمستانی برنامه «دهکده المپیک» روی آنتن شبکه ورزش رفته است که به صورت ویژه و با حضور کارشناسان مختلف، رشته‌های مختلف المپیکی را مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌دهد. دهکده المپیک به صورت ویژه به ورزش جانبازان و معلولان در مسابقات پارالمپیک زمستانی می‌پردازد و سعی دارد تا حد امکان، مسابقات را به صورت زنده روی آنتن شبکه ورزش ببرد. برای اطلاع از چگونگی برنامه و پوشش مسابقات با محمدرضا پورحسن، مدیر پخش شبکه ورزش سیما گفت‌وگویی داشتیم. همچنین با حسین رضایی، مجری «دهکده المپیک» درباره پوشش المپیک و پارالمپیک زمستانی در این برنامه گپ زدیم.
دسته بندی:

معرفی برنامه

همه چیز درباره المپیک زمستانی

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ برای اولین بار به صورت کامل از شبکه ورزش پوشش داده شد.
این مسابقات در قالب ۱۵ رشته ورزشی از جمله اسکی آلپاین بیاتلون، سورتمه، اسکی صحرانوردی، حرکات نمایشی، اسکی آزاد، هاکی روی یخ، کرلینگ، لوژسواری، اسکی نوردیک، اسکیت سرعت، اسکلت، پرش با اسکی و اسنوبورد و با حضور ۲۸۷۱ ورزشکار از ۹۱کشور برگزار ‌‌شد و در پایان کشور نروژ با کسب ۱۶ مدال طلا، هشت نقره و ۱۳ برنز به مقام نخست دست یافت.
ایران نیز با سه ورزشکار در این دوره از مسابقات حضور پیدا کرده بود. بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ که به میزبانی شهر پکن چین برگزار شد، از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ بهمن همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۶عصر به صورت زنده در قالب برنامه «دهکده المپیک» به روی آنتن
سیما رفت.
پوشش اختصاصی مراسم افتتاحیه و اختتامیه با مترجم همزمان، پخش زنده روزانه ۱۰ ساعت از تمامی رشته‌های ورزشی حاضر در المپیک زمستانی، حضور ورزشکاران، پیشکسوتان و کارشناسان جهت تحلیل و بررسی مسابقات، ارتباط با نمایندگان ایران در محل برگزاری مسابقات و استفاده از همه ظرفیت مجریان و گزارشگران تخصصی حوزه ورزش‌های زمستانی، از مهم‌ترین اتفاقات برنامه «دهکده المپیک» ویژه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن بود.
همچنین پخش زنده پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ نیز که از تاریخ ۱۳ تا ۲۸ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد نیز در جدول پخش شبکه ورزش در هفته‌های آینده گنجانده شده است. چهار نماینده جانباز و معلول به عنوان نماینده ایران در این دوره از بازی‌ها شرکت خواهند‌کرد.


 

مدیر پخش شبکه ورزش سیما مطرح کرد:
پوشش کامل المپیک زمستانی در «دهکده المپیک»
محمدرضا پورحسن، مدیر پخش شبکه ورزش سیما درباره پوشش این رویداد ورزشی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «باتوجه به تغییر مدیریت شبکه ورزش در سال ۱۴۰۰ و با توجه به سیاستگذاری‌های جدید سازمان صداوسیما، پخش زنده رویدادهای مهم ورزشی در ایران و سراسر دنیا جزو اولویت‌های این شبکه قرار گرفته است. در این مدت و طی سال ۱۴۰۰ می‌توان به دو اتفاق ویژه در این شبکه و پخش مسابقات ورزشی اشاره داشت. پخش کامل و زنده بازی های المپیک و پارالمپیک پکن در تابستان امسال و المپیک و پارالمپیک زمستانی دو ویژه‌برنامه‌ای بوده است که با نام دهکده المپیک روی آنتن شبکه ورزش رفته و تا پایان پاراالمپیک زمستانی هم ادامه خواهد داشت.»
وی می‌افزاید: «برنامه دهکده المپیک به پوشش کامل المپیک زمستانی پرداخته و این بازی های ورزشی را از روز اول با پخش افتتاحیه این رویداد ورزشی روی آنتن برده است. تمام سعی ما در شبکه ورزش بر این بوده تا در برنامه دهکده المپیک که این مسابقات و بازی های پاراالمپیک زمستانی به صورت کامل پوشش داده شود.» گفتنی است که برنامه دهکده المپیک با آغاز بازی‌های المپیک پکن روی آنتن شبکه ورزش رفته است و با پایان بازی‌های پاراالمپیک زمستانی خاتمه خواهد یافت.
مدیر پخش شبکه ورزش سیما بیان می‌کند: «دهکده المپیک از ساعات اولیه صبح و با شروع مسابقات روی آنتن شبکه ورزش رفته و با توجه به حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات و حساسیت مسابقات، دیگر رشته‌های ورزشی مختلف را پوشش می‌دهد. دهکده المپیک در مسابقاتی که ورزشکاران ایرانی حضور داشتند، به صورت ویژه و با حضور کارشناسان، این مسابقات را پخش و تحلیل کرده است. رشته‌های ورزشی که دارای جذابیت و مخاطب بیشتری هستند، در این برنامه به صورت مستقیم پخش می‌شوند و سعی شده تمام مسابقات فینال المپیک زمستانی در دهکده المپیک پوشش داده شود تا علاقه‌مندان بتوانند این بازی‌ها را که از حساسیت بیشتری برخوردار است، در شبکه ورزش دنبال کنند.»
وی اظهار می‌کند: «پخش رشته‌های ورزشی زمستانی با حضور کارشناسان ورزشی این حوزه روی آنتن رفته است و در خلال گزارش به مباحث کارشناسی درباره این رشته‌های ورزشی نیز پرداخته شده است. به عنوان مثال در برنامه دهکده المپیک رشته ورزشی هاکی روی یخ به دلیل جذابیت بیشتر برای مخاطبان با حضور کارشناسان این رشته ورزشی روی آنتن شبکه ورزش رفته و این مسابقات به صورت گسترده پخش شده است. سعی شده برای گزارش و کارشناسی مسابقات از افراد مختلف استفاده کنیم تا برای مخاطبان هم دارای جذابیت باشد.»
پورحسن عنوان می‌کند: «مسابقات پارالمپیک زمستانی از جمعه ۱۱ اسفند آغاز می‌شود و افتتاحیه این مراسم از شبکه ورزش پخش خواهد شد. بسیاری از مخاطبان شبکه ورزش جزو ورزشکاران جانباز و معلول کشور هستند، به همین دلیل مراسم افتتاحیه و اختتامیه و مسابقاتی که طی ۱۰ روز المپیک زمستانی انجام می‌شود، از طریق شبکه ورزش و به صورت کامل پوشش تصویری داده می‌شود تا رضایت عزیزان جانباز و معلول ورزشکار و علاقه‌مند به ورزش هم حاصل شود.»
وی در پایان می‌گوید: «دریافت و پخش این مسابقات، باتوجه به پیگیری‌ها و تلاش‌های رئیس شورای ورزش سازمان و مدیر شبکه ورزش انجام شده که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. ما تمام خطوط رشته‌های مختلف را داشتیم و در طول روز هشت خط برای پخش رشته‌های ورزش زمستانی اختصاص دادیم که این مسابقات کاملا به انتخاب خودمان و با استقبال مخاطبان، روی آنتن رفته که این نتیجه تلاش‌های مدیران و عوامل این شبکه بوده است.»


گفت‌وگو با مجری «دهکده المپیک»
پوشش تلویزیونی این دوره قابل مقایسه با دوره‌های قبل نبود
حسین رضایی، مجری برنامه دهکده المپیک در گفت‌وگو با ما، در مورد شرایط پوشش رقابت‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و اتفاقات رخ داده در برنامه توضیحاتی ارائه داده است:
المپیک زمستانی از چه زمانی آغاز شده و چه رشته‌هایی در این رقابت‌ها وجود دارد؟
المپیک زمستانی از ۱۹۲۴ در شامونی فرانسه که یک منطقه کوهستانی است و به آکادمی ورزش‌های کوهستانی از جمله اسکی و کوهنوردی اختصاص دارد، شروع شده و به همین ترتیب هر چهار سال یک‌بار برگزار شد تا امسال که ۲۰۲۲ پکن بود و این دوره، بیست و چهارمین دوره از این رقابت‌ها بود. بازی‌های امسال شامل هفت رشته و ۱۵‌گرایش بود که چیزی حدود ۳۲۷ مدال بین ورزشکاران تقسیم شد.
پوشش رسانه‌ای المپیک زمستانی در رسانه‌های ورزشی جهان مورد توجه است؟
گاهی اوقات فکر می‌کنیم فوتبال پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی به لحاظ رسانه‌ای در دنیا است، اما رشته‌های دیگری نیز هستند که مخاطبان زیادی دارند، چه به صورت حضوری و چه به‌صورت تلویزیونی و رسانه‌ای.
استادیوم‌های آنها شاید گنجایش استادیوم‌های فوتبال را نداشته باشد، ولی در دنیا از لحاظ رسانه‌ای و تلویزیونی مخاطبان زیادی دارند؛ از جمله بسکتبال، گلف یا تنیس. اما ورزش‌های زمستانی هم جزو رشته‌های پرمخاطب تلویزیونی در دنیا است که علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. از این جمله می‌توان به هاکی روی یخ اشاره کرد که یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در دنیا است. هاکی و اسکی هم همین‌طور هستند. همچنین رشته‌هایی نظیر اسنوبرد، سورتمه و کرلینگ. بسیاری از رسانه‌های جهان المپیک زمستانی را مثل المپیک‌های تابستانی مورد توجه قرار می‌دهند، نسبت به آن حساس هستند و آن را پوشش می‌دهند.
سابقه پوشش این بازی‌ها در شبکه ورزش به چه شکل بوده است و شبکه در این دوره از مسابقات چگونه عمل کرد؟
شبکه ورزش به عنوان یک شبکه تخصصی از المپیک زمستانی ۲۰۱۴، رقابت‌های المپیک زمستانی را پوشش می‌داد، اما حقیقتا المپیک زمستانی این دوره قابل قیاس با دو المپیک قبلی نبود. چون المپیک زمستانی به‌طور کامل و مستمر از ساعت‌های ابتدایی بامداد (باتوجه به اختلاف ساعت با کشور چین) پوشش داده می‌شد. ما از ۱۵ بهمن تا اول اسفند به‌صورت ویژه المپیک زمستانی را در شبکه ورزش پوشش دادیم. پوشش این دوره بازی‌های المپیک زمستانی استثنایی بود و تا الان این میزان پوشش تلویزیونی در این رقابت‌ها نداشته‌ایم. بچه‌های شبکه ورزش این رقابت‌ها را مانند المپیک تابستانی پوشش دادند.
پخش این بازی‌ها در معرفی رشته‌های زمستانی و جذب علاقه‌مندان تاثیر دارد؟
همین پوشش مستمر و کامل که حتی افتتاحیه و اختتامیه را هم شامل شد، واقعا مورد توجه قرار گرفت. من برنامه‌ای نیز با عنوان «کوه‌گشت» تهیه و تولید می‌کنم و بازخوردهای مخاطبان آن برنامه را هم می‌دیدم که بسیار مثبت بود، فکر می‌کنم تأثیرات لازم را در توسعه و گسترش ورزش‌های زمستانی خواهد داشت.
ایران ظرفیت توسعه بیشتر ورزش‌های زمستانی را دارد و پخش مسابقات المپیک در توسعه ورزش‌های زمستانی موثر است؟
بله. کشور ما ظرفیت بسیار بیشتری برای توسعه ورزش‌های زمستانی دارد و ما جوان‌ها و پیشکسوتان خیلی خوبی در این عرصه داریم. همچنین سابقه خوبی هم در ورزش‌های زمستانی مثل اسکی در کشور داریم، ولی نیاز است زیرساخت‌های این رشته ورزشی تقویت شود. به هرحال رشته‌ اسکی و ورزش‌های ‌زمستانی از‌ رشته‌هایی هستند که زیرساخت در آن حرف اول را می‌زند. البته ما در این زمینه ضعف داریم و بهتر است توجه ویژه‌ای به آن شود؛ چون این رشته مخاطب، علاقه‌مند و استعدادهای زیادی در بین جوانان دارد. در کنار زیرساخت‌ها احتیاج به تدابیر مدیریتی خوب و برنامه‌ریزی‌های‌ هدفمند هم هست؛ استعدادیابی در این زمینه باید انجام داد. همچین باید از دانش روز و مربیان تراز اول جهان با برگزاری دوره‌های آموزشی، اقدامات مهمی صورت داد و حضور ورزشکاران ما در میادین معتبر بین‌المللی، می‌تواند این ورزش را بین ورزشکاران کشور ارتقا دهد. این یک وجه همگانی هم دارد که می‌شود حتی به‌طور خانوادگی به آن پرداخت. پخش مسابقات المپیک قطعا می‌تواند اثربخش باشد و جوانان و نوجوانان را ترغیب کند.
بازخوردی از مخاطبان در این مدت داشتید؟
خوشحالم که شبکه ورزش توانسته جای خود را در بین مردم باز کند. این شبکه به‌عنوان یکی از شبکه‌های بسیار محبوب در بین مردم است و امیدوارم تلاش همه همکارانم در این شبکه پرمخاطب، مثمر ثمر بوده باشد. از مدیریت مجموعه و از همه عزیزان به خاطر پوشش برنامه تشکر می‌کنم. امیدوارم تلاش ما مورد توجه مردم قرار گرفته باشد و اگر کاستی‌ای بوده است، به بزرگواری خودشان ببخشند. ما رقابت‌های پارالمپیک زمستانی را هم داریم و امیدوارم این رقابت‌ها را هم بتوانیم به‌خوبی پوشش دهیم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها