چرا اولین طلای پارالمپیک ایران پخش مناسبی نداشت؟

صداوسیما که بازی های کاروان اعزامی کشورمان به مسابقات المپیک را به صورت کامل پوشش داد، حالا در پخش بازی های پارالمپیک و پوشش تصاویر مربوط به مسابقه وزنه بردار کشورمان که به اولین مدال طلای ایران هم منجر شد، با این پرسش مواجه شده است که چرا جریان این دیدار باید توسط یک موبایل و با کیفیت پایین پخش شود؟

معرفی برنامه

روح الله رستمی روز گذشته موفق شد مدال طلای وزنه برداری پارالمپیک توکیو را کسب کند و کاروان ایران را به اولین مدال طلای پارالمپیک برساند اما نکته قابل توجه این مسابقه پخش این رویداد با کیفیتی غیرقابل انتظار از صداوسیما بود.

محمدرضا پورحسن مدیر پخش شبکه ورزش سیما درباره نحوه پخش مسابقات وزنه برداری تیم ایران در پارالمپیک گفت: پوشش مسابقات پارالمپیک از سوی کشور میزبان، متفاوت از مسابقات المپیک است؛ از این جهت که به دلیل شرایط جسمی و نحوه برگزاری مسابقات، متولی برگزاری که در حال حاضر کشور ژاپن است، شرایط پخش تلویزیونی را برای همه ی رشته های پارالمپیک فراهم نکرده است.

وی ادامه داد: بخشی از مسابقاتی که پخش تلویزیونی می شود، به دلیل این است که در دوره های قبل، خود برگزارکنندگان مسابقات المپیک از کشورها نظرسنجی کردند و بر اساس این نظرسنجی ها، برخی کشورها برای پخش تلویزیونی برخی رشته ها مطالبه کرده بودند. به عنوان مثال برخی رشته ها ی فوتبال نابینایان و یا بسکتبال با ویلچر یا والیبال نشسته جزو مطالبات کشورها در دوره های قبل بود که به دلیل تقاضا و جذابیتشان پخش تلویزیونی داشته باشد. در این دوره هم امکان پخش تعدادی از رشته های ورزشی را خود پخش کننده مسابقات پارالمپیک فراهم نکرده که مسابقات وزنه برداری هم شامل آن می شود. همان طور که شرایط پخش تلویزیونی مسابقات تیرو کمان و یا دورمقدماتی مسابقات والیبال نشسته هم فراهم نشده است.

مدیر پخش شبکه ورزش تاکید کرد: مسابقات والیبال نشسته هم از دور یک هشتم به بالا پخش تلویزیونی دارد و این مساله ربطی به صداوسیما ندارد که حق پخش آن را خریداری نکرده است. برگزارکننده شرایط پخش تلویزیونی آن را فراهم نکرده است. با این حال به دلیل اینکه بسیاری از رشته های ورزشی برای ما اهمیت دارد و مدال آور است، تیم رسانه ای صداوسیما که در توکیو مستقر هستند با حداقل امکانات، تصاویر را به آنتن می رسانند. حتی با اینکه وقتی موبایل روشن باشد، تخلف گزارش می شود و شاید همکاران ما را اخراج کنند اما با همه ی این مشکلاتی که وجود دارد، این شرایط را فراهم کردند که حتی در سطح ارتباط موبایلی هم که شده بتوانیم  پخش زنده این رویدادها که منجر به کسب مدال از سوی ورزشکاران ما می شود را نشان دهیم.

پورحسن سپس گفت: اگر یادتان باشد شبکه ورزش در مسابقات المپیک از ساعت 4 صبح پخش زنده همه مسابقات را داشت؛ بنابراین اگر شرایط پخش زنده مسابقات فراهم باشد ما کوتاهی نمی کنیم. حتی خیلی از رشته هایی که ایران در آن حضور ندارد، به دلیل علاقه مندی مخاطبان به این رشته ها، پخش تلویزیونی می کنیم. بنابراین آن رشته هایی که نمی توانیم پخش تلویزیونی داشته باشیم، به دلیل این است که خود متولیان برگزاری مسابقات، پوشش تلویزیونی برای آن رویدادها تدارک ندیده اند و یا در دوره های قبل بر اساس بررسی ها و نظرسنجی هایی که شده، علاقه مندی کشورهای پای ثابت مسابقات پارالمپیک، در قبال برخی رشته ها کم بوده است و پخش تلویزیونی را محدودتر طراحی می کنند. برای پی بردن به صحت این موضوع، حتی می توان به جدول پخش تلویزیونی این مسابقات در سایت خود المپیک رجوع کرد و اطلاعات را درآورد.

مدیر پخش شبکه ورزش سیما همچنین در پاسخ به اینکه آیا خود صداوسیما نمی توانست تجهیزات مناسب برای پخش برخی مسابقات از جمله وزنه برداری که از ورزش های محبوب کشورمان است را فراهم کند؟ توضیح داد: ما در آنجا تجهیزات پخش تلویزیونی داریم و امکانات هم فراهم است اما مجوز نمی دهند. در حال حاضر  استفاده از موبایل و اینترنت هم با محدودیت روبه روست و سخت گیرانه برخورد می کنند.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها