عزیزی خادم : توسعه در فدراسیون یک امر زمان بر است

شهاب الدین عزیزی خادم رییس فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه شب های فوتبالی به سووالات متعددی پاسخ گفت .

معرفی برنامه

رییس فدراسیون فوتبال گفت: با وجود همه مشکلات و شرایط اسفباری که داشتیم تا اینجای کار به لطف خدا و تلاش مدیران و مسوولان کشور پیش آمدیم و امیدوارم ثمره این تلاش ها با صعود به جام جهانی پاسخ داده شود.
 
 شهاب‌الدین عزیزی خادم تصریح کرد: امید ما در این مسیر سختی که پیش رو داریم به خداوند است. باید از رسانه ها و جراید که در این مدت ما راه دلسوزانه همراهی کردند تقدیر می کنم. برای آماده سازی تیم ملی باید تشکر ویژه کنم از وزیر ورزش و جوانان، از محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه مناطق آزاد که همواره در کنار ما بودند و امیدواریم با این امکاناتی که در اختیارمان قرار دادند بتوانیم از پیچ سخت فوتبال ایران به سلامت عبور کنیم.
 
وی ادامه داد: فدراسیونی که مستقر شده با مشکلات بسیاری مواجه بود که همه این را می دانستند. در همین مدت تیم ملی اولویت اول ما بود و با همه این نابسامانی هایی که داشتیم باید برای صعود به جام جهانی تلاش کنیم. تدارک و لجستیک برای آماده سازی تیم ملی بسیار مهم است و اگر تا اینجای کار پیش آمدیم لطف الهی بوده و همه دارند کمک می کنند تا تیم ملی موفق شود.
 
رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد: بعد از انتخابات بحث میزبانی مطرح شد، به ناحق میزبانی را از ما گرفتند. از سویی دیگر فدراسیون که امکان مالی نداشت و شرایط اسفباری داشتیم. تعارض هایی در داخل فدراسیون داشتیم، تعطیلات نوروز و شرایط کرونا فضا را برای ما سخت تر کرد.
 
عزیزی خادم در خصوص شرایط تیم ملی در اردوی کیش تاکید کرد: در کیش انتطار سرمربی تیم ملی این بود تا شبیه سازی با بحرین ایجاد شود و آماده سازی زمین بر اساس استاندارهای لازم مد نظر بود. بحث پرواز اختصاصی تیم ملی در شرایط بحرانی ما مساله مهمی بود که ایرلاین کیش ایر به کمک ما آمد و هتل داریوش کیش هم کمک کرد تا حداقل در این شرایط مشکلات ما بیشتر نشود و مساله ای جدیدی پیش روی ما نباشد. اردوی آماده سازی در برابر سوریه را هم داشتیم که در حد بضاعت تدارکات لازم دیده شد و تیم ملی خود را آماده حضور در رقابت های پیش رو کرد.
 
وی ادامه داد: ما قدم به قدم پیش می رویم و سعی می کنیم مسیر را به درستی طی کنیم. نگاه و دید ما توسعه بر مبنای عدالت و منافع ملی است. مسوولتی گرفتیم و پاسخگو هستیم اما وقتی در شرایط سخت قرار می گیریم و میزبانی را از ما می گیرند یا مشکلات مالی شدید برای ما ایجاد می کنند باید اولویت بندی کنیم و بر اساس شرایط تصمیم گرفت.
 
رییس فدراسیون یادآور شد: فدراسیون فوتبال مشکلاتی دارد که حل آن زمان بر است، تلاش هایی در گذشته صورت گرفته اما مسیر سختی در پیش داریم. فضای اقتصادی، صورت های مالی و مسایلی از این دست باید طبق برنامه و اصول پیش برود. نگاه ما توسعه فوتبال بوده و مسیر راه ما مشخص است. در حوزه های مختلف باید کار کنیم و این نیازمند زمان است. فراخوانی برای فرصت های تجاری دادیم که این در گذشته نبوده، فضا را به سمتی می بریم که فوتبال دانش بنیان شده و تجاری شود و فراموش نکنیم انسان ممکن است خطا کند اما باید سطح فوتبال ایران را ارتقا داد.
 
عزیز خادم به فوتبال خیابانی هم اشاره کرد و گفت: فوتبال خیابانی مملو از استعدادهاست، فوتبال برای همه است و نباید اجازه داد عده ای آن را مخدوش کنند. خیلی از مسایل در همین مدت از فوتسال گرفته تا فوتبال بانوان را نگاه کنید که چه اقداماتی صورت گرفته است. آمده ایم که ساختار فوتبال را درست کنیم، تغییراتی در ادامه راه خواهیم داشت و خیلی سخت تلاش می کنیم تا فوتبال را به شرایط استاندارد نزدیک کنیم. فوتبال و توسعه برای استان هاست. وقتی فیفا برای توسعه این ورزش گام بر می دارد ما هم وظیفه ذاتی خود می دانیم که در این راه گام برداریم. فوتبال نیازمند برنامه محور بودن است و نباید نگاه شخصی به آن داشته باشیم. باید مشروعیت به فوتبال بازگردد و چهره زخمی این ورزش را نباید به مردم نشان داد. تاریخ به درستی قضاوت می کند و در آینده نشان می دهد ما درست رفتار کرده ایم یا خیر.
 
عزیزی خادم ادامه داد آنچه ما می دانیم در حدود 25 میلیارد تومان از طلب شستا باقی مانده است، ارزش ملک بیشتر از این هاست و ما در صدد هستیم در طی دو یا سه قسط این بدهی را پرداخت کنیم. در حال مذاکره هستیم تا طی تعاملی مناسب این فضا را جمع کنیم. ما در همین ساختمان مستقر هستیم و اصلا به دنبال بدهی دوباره نیستیم و در صدد هستیم تا درآمد زایی هم بکنیم و باید دارایی های خود را افزایش دهیم.
 
وی در پاسخ به سووالی در خصوص این که دفتر کاری رییس فدراسیون فوتبال خارج از ساختمان کنونی این فدراسیون است، گفت: این خبر را تکذیب می کنم اما به دنبال آن هستم تا با درآمدزایی در فوتبال شان و شخصیت فوتبال را حفظ کنم و ارزش این رشته را نشان بدهم.
 
رییس فدراسیون فوتبال یادآور شد: ما باید درآمدزایی و برنامه ریزی کنیم و از ظرفیت های موجود در کشور برای رشد و توسعه فوتبال بهره ببریم. مردم صاحبان اصلی فوتبال هستند و در همین مدت نشان دادیم در ۷۰ روز گذشته چه گام هایی برداشتیم. ما رفتیم و دوستان هم لطف کردند. شهردار تهران را برای اولین بار دیدم اما رفتم تا برخی از مشکلات کنونی ما را برطرف کند و باز هم خواهم رفت و برای فوتبال هر اقدامی که لازم باشد را انجام می دهم.
 
خادم گفت: فوتبال بانوان را ببینید، می خواهیم حداقل کمتر به این عزیزان ظلم شود. ما به دنبال تحول جدی هستیم و با حفظ کرامت انسانی می خواهیم به تیم بانوان فضای بهتری بدهیم. تیم ملی بانوان در حال حاضر صاحب یک هویت شده است. بازیکنانی که قرار بود از تیم خط بخورند را نگه داشتیم چرا که اعتقاد داریم اگر آنها از تیم بروند شاید روند زندگی آنان تغییر کند و امیدواریم خداوند در این مسیر ما را همراهی کند.
 
وی به فوتسال پرداخت و تصریح کرد: در حوزه فوتسال با همین اقداماتی که از مسوولان گرفتیم معوقات عزیزان را پرداخت می کنیم تا مشکلات برطرف شود. این مبالغ مربوط به گذشته بوده و از ۳ سال قبل باقی مانده اما در صدد هستیم به نویی آنها را پرداخت کنیم.
رییس فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه ما یک بانک اطلاعاتی در اختیار نداریم، برخی ها هستند که هنوز وظیفه آنها مشخص نیست و باید این تعارض های حقوقی کاملا مشخص و شفاف شود.
رئیس فدراسیون در خصوص اینکه آیا کمک های دولت به صورت کامل به دست فدراسیون رسیده است یا خیر گفت: هنوز بخش کامل مبلغ به دست ما نرسیده اما امیدواریم بقیه این رقم قبل از سفر تیم ملی به کیش به دست ما برسد. سازمان مدیریت این اعتبار را تخصیص داده و وزارت ورزش در حال همکاری با ما است. بخشی از این پول برای تیم ملی و بخشی هم برای تیم ملی فوتسال است. امیدوارم از نظر مالی بتوانیم جام جهانی را سپری کنیم تا در آینده بر مبنای توسعه و در آمدهای پایدار در تیم های ملی برسیم.
وی گفت: باز هم می گویم در مبانی فوتبال مدرن نیازمند سنجش و محاسبه هستیم. اگر شما بیمار شوید باید طول درمان داشته باشید. ما هم در حال برنامه ریزی هستیم و قول می دهم به لطف خدا فوتبال وارد مسیر جدید و نوینی خواهد شد.می شود یک ساختمان را با یک تی ان تی در عرض چند دقیقه خراب کنید ولی ساختن آن ساختمان ۱۰ سال زمان می خواهد. ما هم نقشه راه را مشخص کردیم و در حال اجرای سیستم ها هستیم. خوشبختانه مسیر ما به سمتی می رود که دیگر شاهد نگاه عوامفریبی و روزمرگی نباشیم.
رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد: قوانین به روز نیست وسیستم تعریف نشده است. کاری را که می خواهیم به یک مجری بدهیم باید یک فهم مشترک بین کارفرما و مجری باشد اما نفرات تعریف شده در سیستم نداشتیم و این مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.
وی در مورد وضعیت داوری در فوتبال ایران گفت: بحث دستمزد داوران را مصوب کردیم که انصافا در خصوص آنها ظلم شده بود. به دنبال اسپانسر ویژه برای داوران هستیم و این حق وحقوقی که پرداخت می شد نه در شان فدراسیون و نه در شان داوران بود. هدست های داوران را هم در همین مدت پیگیری کردیم و به زودی حل می شود. تیم مدیریتی جدید واقعا وقت گذاشته و جنب و جوش کاری خوبی در فدراسیون ایجاد شده است. البته این فشار حدود یک سال است تا فوتبال در ریل خود قرار بگیرد و من خوشبین هستم تا فوتبال در مسیر روشنی گام بردارد.
بحث داوری تلویزیونی را باید جدی گرفت، زمان دقیقی را نمی توانم اعلام کنم اما باید مسایل مالی را هم لحاظ کرد. اگر می توانستیم از مطالبات خود پرداخت کنیم کار بزرگی بود، اگر بتوانیم از منابع مالی خود در خارج از کشور استفاده کنیم شرایط خیلی خوب می شود و داوری تلوزیونی کمترین اقدامی است که می توانیم انجام دهیم. نگاه ما این است که فوتبال به همه جا برسد. توسعه فوتبال در استان های کم برخوردار از جمله برنامه های ماست. استعدادی های ناب در استانهایی داریم که هیچ ظرفیتی در اختیار ندارند و ما باید این افراد را شناسایی کنیم.
وی در مورد نقد های صورت گرفته در مورد این که گفته می شود فدراسیون طرفدار تیم یا جناح خاصی است، گفت: فدراسیون فوتبال به هیچ رنگی تعلق خاطر ندارد، ما ایران و تیم ملی را دوست داریم و همه باشگاه ها برای ما ارزش بسیار دارند. هواداران سرمایه اصلی فوتبال هستند و برای من ارزش دارند و هیچ نگاه خاصی به یک یا چند باشگاه نداریم. در خصوص آرای کمیته انضباطی هم به دوستان توصیه کرده ایم که کاری نکنیم که دین خود را برای دیگران بدهیم و سعی کنیم آرای درست و منطقی را شاهد باشیم.
رییس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا قانون منع حضور خارجی ها در فصل آتی فوتبال ایران لغو شده یا خیر گفت: بله این قانون را لغو کردیم اما برای حضور آنها در ایران شرایط ویژه ای را لحاظ کرده ایم. هر بازیکت یا مربی که می خواهد به ایران بیاید باید استاندارهای خاصی را داشته باشت . البته به دنبال این هم هستیم که دانش را به فوتبال ایران تزریق کنیم و از سویی دیگر بخشی از درآمدهای صورت گرفته در خصوص حضور بازیکنان یا مربیان خارجی باید در فوتبال پایه هزینه شود تا به نوعی به آنها نیز کمک شود.
وی درباره انتخاب خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب افراد با توجه به آشنایی قبلی اظهار کرد: چه اشکالی دارد خورشیدی مدیر تیم ملی شود؟ اصلا من او را انتخاب کردم و از این موضوع راضی هستم. ما می‌خواهیم مدیری را هم برای تیم‌های ملی فوتبال انتخاب کنیم. من برای سرپرستی تیم ملی با گزینه‌های مختلفی صحبت کردم اما نیامدند. نمی‌توانم اسم بیاورم و معذوریت دارم اما به چندین نفر پیشنهاد دادم.
 
رئیس فدراسیون فوتبال درباره استخدام مشاوران خارجی در عرصه مدیریت گفت: در حوزه سازمان لیگ دو مشاور خارجی استخدام خواهد شد. در بخش بانوان مربی خارجی استخدام خواهد شد. نگاه فدراسیون فوتبل دانش‌بنیان و مشورت پذیر است.
 
عزیزی‌خادم همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر مذاکره با برانکو ایوانکوویچ برای هدایت تیم ملی گفت: هیچ مذاکره‌ای نشده بود. ما تمام‌قد از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کنیم.
وی درباره اجرای سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در ایران گفت: واقعیت این است که فضای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه مانع از اجرای VAR شده اما امیدواریم که فضا مساعد شود. در حال حاضر مدیران مختلفی برای اجرای VAR در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند اما دستمان بسته است.

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها