امکان تصدی حداکثر 3 دوره ریاست یک فدراسیون برای هر فرد

امکان تصدی حداکثر 3 دوره ریاست یک فدراسیون برای هر فرد

مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با برنامه کادر فنی بیان داشت : در اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی ، امکان حضور یک فرد برای 3 دوره متناوب یا با فاصله در سمت ریاست یک فدراسیون وجود دارد.

معرفی برنامه

مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان گفت : حدود 74 سال پیش و در سال 1326 نسبت به تاسیس 8 فدراسیون در کشور اقدام شد ، اولین اساسنامه موجود به سال 1333 و فدراسیون ورزش های ناشنوایان باز می گردد ، در سال 1342 برای اولین بار اساسنامه واحدی برای همه فدراسیون ها نگاشته می شود تا اینکه در سال 1363 آن اساسنامه تغییر کرد و فدراسیون ها انتصابی یعنی کاملا دولتی و وابسته به سازمان تربیت بدنی شدند و رئیس آن ها نیز توسط رئیس سازمان تربیت بدنی که در جایگاه معاون نخست وزیر قرار داشت ، منصوب میشد.

 معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش ادامه داد : تا اینکه در سال 1373 قانون نهادهای عمومی غیردولتی تصویب شد و در سال 1376 فدراسیون های ورزشی و کمیته ملی المپیک در ذیل این نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفتند ، براساس این قانون ، هیئت وزیران موظف شد که اساسنامه این 2 نهاد را تدوین کرده و بنابراین آن ها کاملا از حالت دولتی خارج شدند ، در سال 1378 اساسنامه ای نوشته شد که این بار شکل انتخابی داشت به این مفهوم که مجمعی شکل می گرفت و روسای فدراسیون ها انتخاب می شدند ، در سال 1381 تبصره ای به این اساسنامه افزوده شد که بعدها مشکلات جدی ای را ایجاد کرد چراکه روسای سازمان تربیت بدنی و وزرای ورزش از آن تبصره برای برکناری رئیسان فدراسیون ها استفاده می کردند که باعث تعلیق ما در چند فدراسیون شد.

علی نژاد افزود : این موضوع ادامه داشت تا در سال 1392 اصلاحات مختصری در این اساسنامه صورت گرفت اما با گذشت زمان ، این نگاه ایجاد شد که اساسنامه فدراسیون های ورزشی می بایست دستخوش تغییرات شود 18 ورژن برای این موضوع نوشته شد تا اینکه نهایتا در سال 14 مهر 1398 اساسنامه فعلی به تصویب هیئت وزیران رسید که همه فدراسیون ها به جز فدراسیون فوتبال که اساسنامه جداگانه ای دارد ، از آن تبعیت می کنند ، این اساسنامه پس از انجام اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان و تایید از سوی این شورا ، امسال برای اجرا به وزارت ورزش ابلاغ شد.

وی با اشاره به ویژگی ها و ماهیت اساسنامه جدید بیان داشت : در این اساسنامه با حرکت به سمت دموکراتیک شدن ، عملا نقش وزارت ورزش و جوانان در انتخاب روسای فدراسیون ها حذف شده ضمنا این اساسنامه کاملا با قواعد بین المللی سازگاری دارد و با تایید از سوی تعدادی از فدراسیون های بین المللی موجب حل بسیاری از مشکلات موجود شده است.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش گفت : این اساسنامه قدرت کسانی را که در خارج از دولت قرار دارند برای تصمیم گیری در فدراسیون ها افزایش داده است به طور مثال در گذشته نمایندگان مربیان ، داوران و ورزشکاران را سازمان تربیت بدنی و بعدها وزارت ورزش و جوانان در مجمع تعیین می کردند موضوعی که می توانست سوگیری جدی به همراه داشته باشد ولی در این اساسنامه برای اولین بار ، کمیسیون های مربیان ، داوران و ورزشکاران تعریف شد که آیین نامه اش هم می بایست در مجامع فدراسیون ها به تصویب برسد یعنی سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان دیگر در این تهیه این آیین نامه هم نقشی ندارند.

علی نژاد خاطرنشان کرد : لذا با توجه به در پیش بودن انتخابات 10 فدراسیون که فکر می کنم فدراسیون تیراندازی نیز هفته آینده این اتفاق برایش بیفتد تاکنون طی 2 – 3 هفته اخیر برای 9 فدراسیون براساس مجامع فوق العاده و آیین نامه های مربوطه 27 کمیسیون مربیان ، داوران و ورزشکاران تشکیل شده است که خود مربیان ، داوران و ورزشکاران نخبه ، اعضای آن ها را تشکیل داده و حالا آنها باید نمایندگان خود را در مجمع تعیین کنند ، غیر از آن کسانیکه صاحب کرسی در نهادهای بین المللی باشند امکان حضور در مجمع تا سقف 3 نفر را دارند ، قبلا 2 باشگاه این امکان را داشت که آن هم با تعیین وزارت ورزش بود ولی امروز باشگاه های حاضر در لیگ برتر آقایان بدون محدودیت در تعداد ، امکان حضور در مجمع را دارند البته به شرطی که کمیسیون ماده 5 داشته باشند چون تعریف باشگاه اساسا در کشور ما این است که باید کمیسیون ماده 5 داشته باشد ، در بخش بانوان نیز 5 باشگاه برتر می توانند در مجمع حاضر شوند لذا حضور این تعداد زیاد باشگاه ها در مجمع می تواند نقش باشگاه ها را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش های ورزش کشور را پررنگ تر می کند.

وی ادامه داد : در هر صورت فکر می کنم در این اساسنامه کلیه افرادی که به گونه ای ذی نفع هستند ، دیده شده اند که می توانند حضور داشته باشند ، به هیچ وجه برکناری نداریم توسط وزیر ورزش و روسای فدراسیون ها آنطوری که در اساسنامه قبلی داشتیم و اگر قرار است رئیس فدراسیونی برکنار شود باید مجمع تصمیم بگیرد ، آیین نامه ها به تصویب خود مجمع می رسد درحالیکه قبلا تمام آیین نامه ها پس از تایید سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش امکان اعمال داشتند لذا این اساسنامه ، اساسنامه ای دموکراتیک و پیش رو است که با قواعد و موازین بین المللی هماهنگ است ، درحال حاضر نیز فقط وزیر یا معاون وزیر به عنوان یک عضو وزرات ورزش و جوانان در مجمعی که بین 60 تا 70 عضو دارد حضور دارد یعنی وزارت ورزش کمترین نقش را در مجمع خواهد داشت.

علی نژاد با اشاره به اینکه در کلیه کشورهای دموکراتیک دنیا رئیسان جمهور امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای 2 یا 3 دوره را دارند ، گفت : انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری در دوران رئیس جمهور فعلی و باحضور وزیر کشور و اعضای همان دولت برگزار می شود و رئیس جمهور نیز می تواند امکان کاندیدا شدن را داشته باشد و هیچ کس هم به این فرآیند اشکالی وارد نمی کند ، در مورد فدراسیون ها هم به طریق اولی می توانیم همچین حالتی را داشته باشیم یعنی اگر انتخابات سروقت برگزار شود روسای فدراسیون ها می توانند در زمان خودشان هم انتخابات بعدی را برگزار کنند آیین نامه ای برای این موضوع نوشته شد آیین نامه هایی که مصوب هیئت رئیسه و مجامع همین فدراسیون هایی که قرار است انتخاباتشان برگزار شود ، هستند و آیین نامه هر فدراسیون با فدراسیون دیگر متفاوت است.

وی افزود : مطابق این آیین نامه ها می بایست 120 روز قبل از اتمام دوره ریاست فعلی یک فدراسیون ، فرآیند انتخابات آغاز شود موضوعی که می تواند برای همیشه داستان سرپرستی را از بین ببرد مگر اینکه در دوره 4 ساله ریاست یک فرد اتفاقی بیفتد که فرد توسط مجمع عزل شود یا استعفا دهد یا یک نهاد قانونی بر عدم امکان ادامه حضور آن فرد رای بدهد که مجبور به حضور سرپرست باشیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد : در اساسنامه های گذشته ، هیچ محدودیتی برای تعداد دوره های فعالیت یک فرد در جایگاه رئیس فدراسیون وجود نداشت ولی در اساسنامه جدید ، امکان حضور یک فرد برای 3 دوره متناوب یا با فاصله در ریاست یک فدراسیون درنظرگرفته شده ولی اینکه این محدودیت 3 دوره به دوره های قبلی پیش از تصویب اساسنامه جدید معطوف می شود یا خیر ، از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شده و منتظر اعلام نظر این معاونت هستیم که فصل الخطاب است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فرد منتخب مجمع برای ریاست یک فدراسیون ، گزینه مورد تایید وزیر ورزش یا وزرات ورزش نباشد آیا در فرآیند تخصیص بودجه سنگ اندازی می شود یا خیر ، گفت : وزارت ورزش دارای نقشی حاکمیتی است که بر خروجی ها و فرآیندهای فدراسیون ها نظارت می کند حمایت های وزارت ورزش الزامی نیست ما جایی حمایت می کنیم که ببینیم فدراسیون در مسیری که باید پیش برود ، در حال حرکت است یعنی اگر کار خود را درست انجام دهد ، خروجی خوبی داشته باشد و قوانین کشور را رعایت کند مورد حمایت و کمک ما در وزارت ورزش در بحث زیرساخت و بودجه قرار می گیرد اما اگر در آن مسیر نباشند تذکر داده و سعی می کنیم در آن مسیر آورده شود ، در صورت قرار نگرفتن در مسیر مطلوب ، مقداری حمایت ها را کاهش می دهیم اما این به این معنا نیست که اگر فرد منتخب مجمع برای ریاست یک فدراسیون با گزینه موردنظر وزارت ورزش تفاوت داشت ما به آن فدراسیون پول نداده یا با آن همکاری نمی کنیم الان ما 51 فدراسیون داریم که به غیر از یک مورد که بنا به شرایط خاص نه رئیس دارد و نه سرپرست 50 فدراسیون دیگر با رئیس و یا با سرپرست اداره می شوند و تقریبا هیچکدام از این فدراسیون ها در شرایطی قرار ندارند که ما بخواهیم آن ها را مورد چتر حمایتی امان قرار ندهیم و مجموعا از عملکرد فدراسیون هایمان رضایت داریم .

علی نژاد با بین اینکه اساسا عدالت به معنای مساوات نیست ، افزود : ما با تدوین یک آیین نامه و تعریف مجموعه ای از شاخص ها نسبت به تعیین بودجه برای هر فدراسیون اقدام می کنیم این شاخص ها بر مبنای عملکرد سال قبل فدراسیون ها تعیین می شوند یعنی هر فدراسیونی که عملکرد بهتری داشت در حوزه قهرمانی ، همگانی ، ورزش بانوان و مدیریت منابع انسانی ، پول بیشتری از وزارت دریافت خواهد کرد و به هیچ وجه بودجه درنظرگرفته شده برای همه فدراسیون ها یکسان نیست به طور رسمی از 2 تا 38.5 میلیارد تومان بودجه به فدراسیون ها تعلق می گیرد و تا الان که در ماه آذر قرار داریم بین 50 تا 60 درصد بودجه فدراسیون ها پرداخت شده است ضمنا ما حدود 87 – 88 میلیارد تومان برای پاداش ورزشکاران المپیکی در نظر گرفتیم که به سرعت هم پرداخت کرشد که اگر این موضوع نبود می توانستیم بودجه بیشتری را به فدراسیون ها تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه اگر حتی یک درصد اساسنامه مصوب ما مورد تایید یک فدراسیون جهانی قرار نگیرد در تلاش برای توافق با آنها بر خواهیم آمد ، گفت : ما در وزات ورزش خود را ملزم به رعایت قواعد جاری کشور دانسته درعین اینکه قوانین جهانی را نیز می شناسیم ، این موضوع یعنی تلفیق قواعد داخلی با قوانین بین المللی امری بسیار مهم است ، ما تمام تلاشمان را می کنیم که در شرایط سخت ناشی از تحریم و مشکلات و اینکه ورزش هم به یکی از عرصه های اعمال فشار به کشورمان تبدیل شده است شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که کمترین آسیب به ورزش کشورمان وارد شود.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها