هم زمان با روز جهانی المپیک، تالار مشاهیر ورزش ایران در محل کمیته ملی المپیک افتتاح شد

با حضور وزیر ورزش،وزیرمیراث فرهنگی،شهردارتهران،رییس کمیته ملی المپیک،رییس کمیته ملی پارالمپیک؛ از تندیس 6 قهرمان المپیکی و پارالمپیکی رونمایی شد
دسته بندی:

معرفی برنامه

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در این مراسم علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، پیروز حناچی شهردار تهران نیز از،دکتر رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، دکتر سعیدی دبیر کل،مصطفی هاشمی طبا رییس اسبق کمیته ملی المپیک،دکتر قراخانلو،علیرضا رحیمی،حجت السلام نقویان ،ژاله فرامرزیان،احمدی،ساعی،میراسماعیلی،افتخاری،استیلی،محمودی،رضوانی،بهدادسلیمی،علی مرادی،اسبقیان،غفوری فرد،تقی زاده، فخری و جمعی از اعضای هیات اجرایی،فدراسیون ها،مدیران،پیشکسوتان،قهرمانان،مدیران و اصحاب رسانه و چهره های ورزشی حضور داشتند.
 
نکته قابل توجه اینکه پیروز حناچی شهردار تهران با دوچرخه به محل برگزاری مراسم کمیته ملی المپیک آمده بود.
در ابتدای مراسم گشایش تالار مشاهیر ورزش ایران دکتر سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت: امروز در این مکان حاضر شدید تا به نسل جدید یادآوری کنید که اگر می‌درخشیم به خاطر حضور انسان‌های بزرگی است که در این جغرافیا درخشیدند.
رئیس کمیته ملی المپیک با تقدیر از زحمات حناچی شهردار تهران در بحث احداث موزه ورزش گفت : امروز تولد حضرت فاطمه معصومه(س) است و ما به اهل بیت افتخار می کنیم ، همچنین روز المپیک نیز هست.
صالحی امیری افزود: اگر به فکر گسست فرهنگی در جامعه نباشیم ، این گسست ها به گسل تبدیل می شوند و نسل جدید ریشه های خود را نمی شناسد. همچنین بحث هویت سازی اهمیت دارد و هویت چسب بقای یک ملت است. هویت ریشه های بنیادی بقای یک جامعه است و اگر کسی می خواهد ریشه ها و تبار ورزش ایران را بشناسد باید به این مکان بیاید.
وی افزود: این مکان کالبدی خشک و بی روح نیست بلکه سرشار از معرفت انسانهایی است که با عرق خود این ملت را شاد کردند.
صالحی امیری گفت: تا فروردین 1400 از 68 تندیس قهرمانان کشورمان رو نمایی می شود که 56 المپین و 12 پارالمپین خواهد بود.
وی در پایان گفت: امروز در این مکان روح پهلوانی دمیده می شود و هر کسی وارد می شود باید با وضو باشد و با صلوات وارد شود.
در ادامه مراسم پیروز حناچی شهردار تهران ضمن تبریک روز جهانی المپیک از حسن سلیقه دوستان برای افتتاح تالار در این روز قدردانی کرد و افزود: مسیر جوانمردی و قهرمانی در دل عزیزانی است که مدال‌های روشنی را هدیه آوردند. در شهرداری در تلاشیم تا کمک کنیم‌ همه دستگاه ها شناسنامه‌های خود را به نمایش بگذارند. در تهران موزه‌های زیادی افتتاح شده است و این موزه نیز از این جنس است.
وی یادآور شد: در تجربه‌ای که در سفر به سنگاپور داشتم دیدم که موزه المپیک بسیار جذاب است، صالحی امیری نشان داد آدم فرهنگی همه جا تاثیر فرهنگی دارد.
شهردار تهران ضمن تقدیر از وزیر ورزش ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای، ورزش خاص منطقه ما است باید با گسترش لیگ‌های آن را توسعه دهیم ما هم برای رسیدن به این امر مهم در کنار شما خواهیم بود.
 
 
حناچی در پایان گفت: ما در مجموعه شهرداری تهران سر قول مان برای کمک به موزه ورزش هستیم، تلاش می‌کنیم موزه ملی المپیک تبدیل به موزه فاخری شود.
همچنین علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه مراسم افتتاح تالار مشاهیر ورزش کشور اظهار کرد: در همه جوامع افرادی هستند که با گذشت از خود برای ملت و کشورشان افتخارآفرینی کردند. برخی در ادبیات و برخی در صحنه هنر فعالیت داشتند. برخی هم در ورزش با افتخارآفرینی دل ملت را شاد کردند.
وی افزود: با همتی که صورت گرفته بخش مغفول مانده در موزه که مربوط به ورزش بود به بهره برداری رسید. یادمان نمی رود که در مسابقات بین المللی، ورزشکاران برای افتخارآفرینی آسیب دیدند. ساخت و بهره برداری موزه فقط به یک وزارتخانه محدود نشده بلکه مردم تلاش کردند تا تعداد موزه ها افزایش یابد.
در ادامه دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در مراسم افتتاح تالار مشاهیر ورزش جهان ضمن قدردانی از تلاش همه جانبه صورت گرفته برای افتتاح موزه ملی ورزش و این تالار با اشاره به حضور هاشمی طبا دراین مراسم گفت: وی سال ها ایده و انگیزه داشتند که این اتفاق بیفتد، در مراحل کار نیز انگیزه دادند و طرح ایده داشتند، خسروی وفا هم ما را در این امر همراهی کرد.
اقدامی که برای رونمایی از تندیس قهرمانی داریم و گام اول آن امروز برداشته می شود، ارزشمند است و باعث می شود موضوع قهرمانان در اذهان باقی مانده و نسل به نسل منتقل شود.
وی با اشاره به ١٦ دوره حضور ورزش ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک تصریح کرد: بخش عمده افتخارات المپیکی ایران بعد از انقلاب به دست آمد، ورزش کشور از ادوار مختلف المپیک ١٦ مدال طلا به دست آورد که ١٥ طلا بعد از انقلاب بوده است.
 
 
وزیر ورزش با تاکید بر اینکه طرح اولیه مکان جدید موزه ملی ورزش تهیه شده، خاطرنشان کرد: بنا داریم امسال با تامین منابع، عملیات اجرائی را آغاز کنیم امیدواریم بنائی فاخر به عنوان موزه دائم و مستقل از فضای اداری تاسیس کنیم.
در ادامه مراسم کلیپ هایی از پیشکسوتان ورزش کشور علی میرزایی (وزنه برداری)، محمود ملاقاسمی، محمد مهدی یعقوبی، امام علی حبیبی و محمد ابراهیم سیف پور (کشتی آزاد) پخش شد.
محمود ملاقاسمی اولین مدال آور تاریخ ورزش ایران در بازیهای المپیک به دلیل حضور در آمریکا در مراسم حضور نداشت که با وی ارتباط تصویری برقرار شد؛ ملاقاسمی در ارتباط تصویری گفت: خدمت پیشکسوتان و حضار سلام عرض می کنم و از کمیته ملی المپیک تشکر می کنم که این حرکت بسیار ارزشمند را انجام داد.
همچنین امامعلی حبیبی اولین قهرمان المپیک تاریخ ورزش ایران به دلیل بیماری در مراسم حضور نداشت که داماد برادر امامعلی حبیبی به نمایندگی از وی در مراسم حاضر شد گفت: من از سرزمین کشتی آمده ام و از آقای وزیر تقاضا دارم به ورزش های بومی و محلی توجه شود.
محمد ابراهیم سیف پور قهرمان دو دوره جهان و دارنده مدال برنز المپیک 1960 رم و محمد مهدی یعقوبی نایب قهرمان المپیک 1956 و علی میرزایی دارنده مدال برنز وزنه برداری المپیک 1952 در مراسم حاضر بودند.
علی میرزایی پیشکسوت وزنه برداری به دلیل مساعد نبودن حالش نتوانست در مراسم خیلی صحبت کند و گفت: کاش سر حال بودم و بهتر می توانستم صحبت کنم و آنچه در قلبم می گذشت را عرضه می کردم.
محمد مهدی یعقوبی نیز بیان کرد: همه چیز گفته شده و من حرف خاصی ندارم. من چند ماه دیگر 90 ساله می شوم و از این برنامه خیلی شاد شدم. دنیا را به من می دادند اینقدر خوشحال نمی شدم چرا که این کارها باعث غرور پیشکسوتان بین خانواده شان می شود.
محمد ابراهیم سیف پور پیشکسوت کشتی گفت: می خواهم تشکر کنم مخصوصا از آقای صالحی امیری که کاری کرده است که برای ما غرور آفرین است و کار ماندگاری است. قهرمانان داشتند منزوی می شدند اما الان حرکتی شد که می دانند هنوز به یادشان هستند.
در ادامه مراسم افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران نیز کلیپی از زندگی نامه زنده یاد سیامند رحمان پخش شد و پس از آن محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت: درگذشت سیامند رحمان شوک خبری بود. با وی پیوند عاطفی داشتم و باور نمی‌کردم برای تشییع جنازه وی به شهرش بروم. وی یک کرد و اهل تسنن و عاشق اهل بیت و متواضع و بزرگ بود. بخش فنی وی هم تکرار شدنی نیست.
وی تاکید کرد: او یک پدیده الهی بود و نمی خواهم بزرگنمایی کنم. بخش های فنی او 100 سال دیگر هم تکرار نمی شود. اگر هم به وجود آید خصوصیات اخلاقی او تکرار نخواهد شد. او می خواست رکورد 330 کیلوگرم را در توکیو بزند.
خسروی‌وفا افزود: از حناچی و شهرداری تهران می‌خواهم که پارالمپیکی‌ها و معلولین را در بحث شهری در نظر داشته باشند.
وی تصریح کرد: یاد و خاطره شهید سلیمانی که پهلوانی وی جهانی بود را گرامی می‌دارم، همچنین یاد شهدای ورزشکار و درگذشتگان ورزشکار را ارج می‌نهیم.
مراسم افتتاحیه تالار مشاهیر ورزش کشور با رونمایی از تندیس علی میرزایی (وزنه برداری)، محمود ملاقاسمی، محمد مهدی یعقوبی، امام علی حبیبی ،محمد ابراهیم سیف پور (کشتی آزاد) و مرحوم سیامند رحمان (پاراوزنه برداری) و اهدا لوح تقدیر و یادبود پایان یافت.

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها