شبکه ورزش مهمترین وجه تمایز ویژهبرنامه دهکده آسیایی نسبت به برنامههای مشابه ورزشی در ادوار گذشته را استفاده همزمان از دو تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) و استودیوی مجازی (VR) بهصورت ترکیبی برشمرد.
عماد اعرابی ـ مدیر روابط عمومی شبکه ورزش سیما ـ در یادداشتی در توضیح عملکرد این شبکه در بازیهای آسیایی نوشت:
«هر دوسال یکبار، در آستانه شروع دو رویداد مهم ورزشی یعنی المپیک و بازیهای آسیایی، تلویزیون به سراغ تولید و پخش ویژهبرنامه میرود.
ویژهبرنامههایی برای پوشش و تحلیل مسابقات که عمدتا با دو فاکتور «مجری برنامه» و «خبرنگاران اعزامی به محل برگزاری بازیها» از هم متمایز میشوند.
امسال اما همزمان با آغاز مسابقات آسیایی هانگژو، شبکه ورزش سیما به عنوان یک شبکه تخصصی با ویژهبرنامه دهکده آسیایی، کیفیت بالاتری در برنامهسازی ورزشی را نسبت به دورههای پیشین روی آنتن برد. رویکردی که بهصورت مشابه و با همان قوت، در بازیهای پاراآسیایی نیز ادامه پیدا کرد.
نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی که به دلیل پاندمی کرونا با یک سال تاخیر، از اول مهرماه آغاز شده بود، در حالی اختتامیه خود را یکشنبه (۱۶ مهر ماه) برگزار کرد که کاروان ورزشی ایران با ۲۸۹ ورزشکار شامل ۲۱۱ ورزشکار مرد و ۷۸ ورزشکار زن در ۳۵ رشته ورزشی، در این مسابقات شرکت کرد و در نهایت، با کسب ۱۳ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز در جایگاه هفتم جدول توزیع مدالها قرار گرفت.
مسابقات پاراآسیایی هانگژو هم در حالی شنبه ۶ آبان به اختتامیه خود رسید که فرزندان ایران با شعار ایمان، ایران و افتخار، با درخششی کمنظیر و کسب مجموعا ۱۳۱ مدال رنگارنگ، جایگاه دوم جدول ردهبندی نهایی را از آنِ خود کردند.
مسابقاتی که شبکه ورزش سیما طی ۴۰ روز، با در نظر گرفتن تنوع ذائقه و کثرت مخاطبان ورزشدوست تلویزیون، آن را در قالب ویژهبرنامه دهکده آسیایی با اجرای مهدی توتونچی، رسول مجیدی و حسین رضایی بهصورت زنده و بهطور گسترده پوشش داد.
در این برنامه که هر روز از ساعت چهار بامداد تا ۱۷ عصر روی آنتن رسانه ملی رفت، تمام مسابقات ورزشکاران ایرانی در رشتههای مختلف در هر دو بخش بانوان و آقایان پوشش داده شد و در کنار آن، رقابت ۱۵ هزار ورزشکار آسیایی و پاراآسیایی در رشتههای مختلف نیز از دید این برنامه دور نماند.
دهکده آسیایی شبها نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۱، در قالب یک برنامه تحلیلی، به مرور و بررسی اتفاقات آن روز با اجرای پیمان اسدیان پرداخت و با دعوت از ورزشکاران مدالآور، ارتباط با خبرنگاران اعزامی خود به هانگژو و پخش آیتمهای تولیدی، برنامه ترکیبی دیگری را به روی آنتن شبکه ورزش برد.
دهکده آسیایی در پوشش رویدادها، رسالت خود را صرفا در پخش مسابقات ندید و با استفاده از ۴۱ گزارشگر تخصصی، هر مسابقه را با گزارشگر و کارشناس خاص آن رشته پوشش داد. اتفاقی که پیشتر در رسانه ملی، شاهد آن نبودیم.
در کنار این گزارشهای تخصصی که ارائه اطلاعات دقیق مربوط به رشتهها و جذابیتهای کلامی گزارشگری، چاشنی آن شده بود، جدیدترین اخبار بازیهای آسیایی و پاراآسیایی هانگژو نیز از طریق ارتباط زنده با محل برگزاری مسابقات و بخش خبری دست اول با اجرای نیما دلاوری، در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
اما مهمترین وجه تمایز ویژهبرنامه دهکده آسیایی نسبت به برنامههای مشابه ورزشی در ادوار گذشته، استفاده همزمان از دو تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) و استودیوی مجازی (VR) بهصورت ترکیبی بود. در این تکنولوژی، مدلسازی سهبعدی، سیستم Real Time Tracking، تعامل هوشمند و مفاهیم فنی دیگری دست به دست هم دادند تا برنامه را برای مخاطب تخصصی ورزشی، چشمنواز و دیدنیتر کنند. فناوریهایی که استفاده از آنها، علاوه بر عمق بخشیدن به استودیو، هزینه ساخت دکور فیزیکی را حذف و نشان دهنده توجه مسئولان شبکه ورزش به نوآوری و دانش متخصصان داخلی است.
پخش زنده رقابتهای کمتر دیده شدهای مثل شطرنج، اسکیت و بازیهای رایانهای هم یکی دیگر از ویژگیهای دهکده آسیایی بود که در کنار استفاده از ظرفیت هنرمندانی همچون بهرام عظیمی، ارتباط زنده با گزارشگر خانم در محل برگزاری مسابقات و آیتمهای جذاب تولیدی از رشتههای گوناگون، رنگ و بوی تازهای به آنتن رسانه ملی و ورزش سیما داد.
دهکده آسیایی با برگزاری اختتامیه رقابتهای هانگژو، ویژهبرنامه خود را با هدف بررسی نتایج کاروان ورزشی ایران با حضور مسئولان کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک، مسئولان فدراسیونهای ورزشی، کارشناسان، ورزشکاران و پیشکسوتان، به روی آنتن برد و به تحلیل رقابتهای آسیایی و پارآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ پرداخت.
دهکده آسیایی به مانند سایر تولیدات تلویزیون، خالی از ایراد نبود ولی نقاط مثبت و کمتر دیدهشده آن در یک برنامه تلویزیونی را نمیتوان نادیده گرفت. تولید و پخش این برنامه در کنار دیگر برنامههای موفق شبکه ورزش همچون دهکده المپیک و جام ۲۲ که به رویدادهای مهم المپیک ۲۰۲۰ توکیو و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر میپرداختند، نشان از توجه مسئولان و برنامهسازان این شبکه به اصل مهم احترام به مخاطبی است که وقت، چشم و گوش خود را در اختیار رسانه قرار میدهند.»