تندیس ۶ قهرمان المپیکی رونمایی شد

تندیس ۶ قهرمان المپیک ایران با حضور مقامات ارشد ورزش کشور امروز (سه‌شنبه) رونمایی شد
دسته بندی:

معرفی برنامه

در این آیین که در محل آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است نخست از تندیس مرحوم «جهانبخت توفیق» با حضور خواهرزاده این قهرمان رونمایی شد. «جهانبخت توفیق» که ۲۳ سال داشت مدال طلای وزن ۶۷ کیلوگرم را در مسابقات جهانی سال ۱۹۵۴ توکیو را به دست آورد. او اولین طلایی کشتی ایران در پیکارهای جهانی است.

در المپیک هلسینکی او موفق به دریافت مدال برنز وزن ۶۷ کیلوگرم شد. توفیق در مسابقات جهانی سال ۱۹۵۴ که در توکیو برگزار شد، نخستین مدال طلای تاریخ کشتی ایران از این رقابت‌ها را به چنگ آورد و بالاتر از اوله آندربرگ (قهرمان المپیک) و گالارادزه، برسکوی نخست جهان ایستاد.

دومین تندیس متعلق به «ناصر گیوه‌چی» است که با حضور همسر و فرزندش رونمایی شد.  گیوه‌چی دارنده مدال نقره رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶ هلسینکی فنلاند در وزن ۶۲ کیلوگرم کشتی آزاد و مدال برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو که در سال ٩۶ درگذشت.

سومین رونمایی از تندیس «عبدالله موحد» بود که وی در آمریکا ساکن است که از طریق فضای مجازی به دلیل حضور نداشتن در این آیین غبطه خورد. موحد نخستین بار در سال ١٩۶٢ با پیروزی مقابل «زاربگ بریاشویلی» در جریان دیدار دوستانه ایران و شوروی نام خود را بر سر زبان ها انداخت. نابغه کشتی ایران پس از چهارمی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو، درخشش خیره‌کننده‌ای در میادین جهانی داشت و توانست ۶ سال متوالی به ۶ مدال طلای جهان و المپیک چنگ بزند و بزرگان کشتی دنیا را مقهور خود سازد.

رونمایی تندیس «عباس جدیدی» با حضور خودش 

جدیدی کشتی‌گیر آزادکار سابق که مدال نقرهٔ المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در وزن ۱۰۰ کیلوگرم را کسب کرد و یک مدال طلای قهرمانی جهان در سال ۱۹۹۸ و ٢ مدال برنز در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹، یک مدال طلا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی و ٢ مدال طلا و یک مدال نقره قهرمانی آسیا را در اختیار دارد.

جدیدی از این فرصت استفاده کرد و به رد صلاحیت خود و دبیر در جریان مجمع انتخاباتی سال ۹۸ فدراسیون کشتی اشاره کرد و گفت: دل پرخون و پردردی داریم و به عنوان عضو کوچک این خانواده،  نبود دادگاه تخصصی در ورزش را احساس می‌کنم و از رییس قوه قضاییه می‌خواهم در برپایی دادگاه‌های تخصصی در امر ورزش دستور بدهند.

پنجمین تندیس به «حسین رضازاده» اختصاص یافت که با حضور وی و مقامات ارشد رونمایی شد.

رضازاده تاکنون ٢ بار مدال طلای بازی‌های المپیک را برای ایران کسب کرده است. وی صاحب رکورد حرکت دو ضرب دسته به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم است.  او در ایران به عنوان «قهرمان قهرمانان» نیز انتخاب شده‌است. آخرین قهرمانی وی مربوط به بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه است.

«علی کشفیا» قهرمان پارالمپیک هم از تندیس خود رونمایی کرد

«علی کشفیا» دارنده طلای پارالمپیک در والیبال است. در حاشیه رونمایی از تندیس از مادر و همسرش به عنوان قهرمانان اصلی یاد کرد و از  کمیته المپیک و وزارت ورزش در راه‌اندازی تالار ورزش قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها