تغییرات جدید در المپیک 2024 پاریس

کمیته بین‌المللی المپیک افزایش و کاهش رشته های ورزشی در بازی های 2024 پاریس را اعلام کرد
دسته بندی:

معرفی برنامه

در حالی که با تعویق یک ساله المپیک توکیو این مسابقات در تابستان 2021 برگزار می شود، اما المپیک پاریس طبق همان برنامه از پیش تعیین شده در تابستان 2024 برپا خواهد شد. 


در همین راستا در جلسه هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک که روز گذشته برگزار شد، درباره وضعیت همه رشته های حاضر در این رویداد تصمیم گیری شد. برخی رشته ها حذف و برخی اضافه شدند و تغییرات زیادی هم در میزان سهمیه های رشته های مختلف به وجود آمد. 


ثابت ماندن سهمیه های کشتی شاید خوشحال کننده ترین خبر برای ورزش ایران بود، اما از سوی دیگر کاهش سهمیه های وزنه برداری و البته حذف کاراته از المپیک پاریس خبرهای بدی برای ایران به حساب می آیند.


حرکات موزون اضافه شد، کاراته حذف!

حضور چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص یا همان حرکات موزون برای حضور در المپیک 2024 پاریس توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها مورد تایید قرار گرفت. بدین ترتیب رشته کاراته که در المپیک 2020 توکیو حضور خواهد داشت، نتوانست دومین حضورش در المپیک را تجربه کند؛ رشته‌ای که ورزشکاران ایرانی جزو مدعیان کسب مدال در آن هستند و حذف آن به ضرر ورزش ایران به حساب می آید. 


کشتی، تکواندو و جودو بدون تغییر

طبق جدول اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، تعداد وزن‌های رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و جودو بدون تغییر در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. بر این اساس در کشتی آزاد رقابت‌ها کماکان در ۶ وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و در کشتی فرنگی نیز شاهد رقابت کشتی گیران در وزن‌های ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم خواهیم بود. در رشته تکواندوی مردان نیز رقابت‌ها هم‌چنان در وزن‌های ۵۸-، ۶۸- ، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در وزن‌های ۴۹-، ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم برگزار خواهد شد. در رشته جودو و در بخش مردان رقابت‌ها همچنان در ۷ وزن ۶۰-، ۶۶-، ۷۳-، ۸۱-، ۹۰-، ۱۰۰- و ۱۰۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در ۷ وزن ۴۸-، ۵۲-، ۵۷-، ۶۳-، ۷۰-، ۷۸- و ۷۸+ کیلوگرم برگزار می‌شود.

 

کاهش تعداد وزنه برداران المپیکی 

وزنه برداری در جهان در سال های اخیر به خاطر دوپینگ های پرتعداد با یک رسوایی مواجه شده و به همین دلیل بارها عنوان شده که در خطر حذف از المپیک قرار دارد. با وجود قوانین سختگیرانه فدراسیون جهانی و کاهش سهمیه کشورهایی که در یک دهه اخیر سابقه دوپینگ داشتند، بازهم IOC تصمیم گرفته که سهمیه وزنه برداری را کاهش دهد. وزنه برداری در المپیک توکیو 7 وزن در بخش مردان و 7 وزن در بخش زنان داشت که اکنون به 5 وزن در بخش مردان و 5 وزن در بخش زنان کاهش پیدا کرد. وزن های جدید المپیک بعدا  اعلام می‌شود.  همچنین در مجموع وزنه برداری 196 سهمیه در المپیک توکیو داشت که تعداد سهمیه های آن به 120 سهمیه در المپیک پاریس رسید.

 

دوومیدانی و ژیمناستیک کاهش داشتند، سنگنوردی افزایش

برنامه و مواد رشته‌های مختلف المپیک ۲۰۲۴ اعلام شد که مطابق با آن تعداد سهمیه‌های دوومیدانی در دو بخش زنان و مردان نسبت به المپیک ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب ۸۳ سهمیه مردان و ۷ سهمیه زنان کم شده است.


از سوی دیگر در ژیمناستیک هم سهمیه ها کاهش داشته و  از عدد ۳۲۴ سهیمه المپیک توکیو به ۳۱۸ سهمیه در پاریس رسیده است. درکل ۱۸ مدال به ورزشکاران توزیع خواهد شد که ۹ مدال در بخش مردان و ۹ مدال در بخش زنان خواهد بود.


اما رشته تازه وارد سنگنوردی که در توکیو اولین حضور در المپیک را تجربه می کند، در پاریس با افزایش سهمیه مواجه شده است. در المپیک توکیو تعداد ورزشکاران ۴۰ نفر بوده که بر این اساس تعداد ورزشکاران در رشته‌ سنگنوردی المپیک پاریس ۲۰۲۴  با افزایش ۲۸ نفری  به عدد ۶۸ رسیده است.


رسیدن به برابری جنسیتی در پاریس

مشارکت 50 درصدی بانوان در این رویداد بالاخره عملی می شود؛ اتفاقی که چند سالی است در دستور کار کمیته بین المللی المپیک قرار گرفته و در پاریس به آن تحقق می بخشد. این در حالی است که بانوان 48.8 درصد از جمعیت ورزشکاران حاضر در المپیک 2020 توکیو را تشکیل می‌دهند، اما برای رویداد چهار سال آینده این حضور با افزایش مواجه شده است. البته در مجموع هم تعداد ورزشکاران به 10500 نفر کاهش پیدا می کند. این رقم در مقایسه با المپیک توکیو 592 نفر کاهش خواهد داشت. همچنین رشته‌های میکس از 18 به 22 در مقایسه با المپیک توکیو افزایش پیدا می کند. 


تمامی رشته های حاضر در پاریس

-ورزش‌های آبی شامل شنا، شنای ماراتن، شیرجه، واترپلو، شنای هنری - تعداد کل ورزشکاران 1370 نفر

-تیراندازی با کمان - تعداد کل ورزشکاران  128 نفر

-دوومیدانی - تعداد کل ورزشکاران 1810 نفر

-بدمینتون - تعداد کل ورزشکاران 172 نفر

-بسکتبال شامل بسکتبال و 3 به 3 - تعداد کل ورزشکاران 352 نفر

-بوکس - تعداد کل ورزشکاران 252 نفر

-قایقرانی شامل اسپرینت و اسلالوم - تعداد کل ورزشکاران 318 نفر

-دوچرخه‌سواری شامل مسابقات پیست، جاده، کوهستان و BMX در دو بخش - تعداد کل ورزشکاران 514 نفر

-سوارکاری شامل پرش با اسب، درساژ و مسابقه - تعداد کل ورزشکاران 200 نفر

-شمشیربازی  - تعداد کل ورزشکاران 212 نفر

-فوتبال - تعداد کل ورزشکاران 504 نفر

-گلف - تعداد کل ورزشکاران 120 نفر

-ژیمناستیک شامل ترامپولین، هنری و ریتمیک - تعداد کل ورزشکاران 318 نفر

-هندبال - تعداد کل ورزشکاران 336 نفر

-هاکی - تعداد کل ورزشکاران 384 نفر

-جودو - تعداد کل ورزشکاران 372 نفر

-پنج‌گانه مدرن - تعداد کل ورزشکاران 72 نفر

-روئینگ - تعداد کل ورزشکاران 502 نفر

-راگبی هفت نفره - تعداد کل ورزشکاران 288 نفر

-قایقرانی بادبانی - تعداد کل ورزشکاران 330 نفر

-تیراندازی - تعداد کل ورزشکاران 340 نفر

-تنیس روی میز - تعداد کل ورزشکاران 172 نفر

-تکواندو - تعداد کل ورزشکاران 128 نفر

-تنیس - تعداد کل ورزشکاران 172 نفر

-سه‌گانه - تعداد کل ورزشکاران 110 نفر

-والیبال شامل والیبال سالنی و ساحلی - تعداد کل ورزشکاران 384 نفر

-وزنه‌برداری - تعداد کل ورزشکاران 120 نفر

-کشتی شامل آزاد و فرنگی - تعداد کل ورزشکاران 288 نفر

-رقص (حرکات موزون) - تعداد کل ورزشکاران 32 نفر

-اسکیت بورد - تعداد کل ورزشکاران 88 نفر

-سنگ‌نوردی- تعداد کل ورزشکاران 68 نفر

-موج‌سواری - تعداد کل ورزشکاران 44 نفر

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها