وثوق احمدی: ویلموتس به سختی بتواند از ایران غرامت بگیرد

بخش گفتگوی ویژه برنامه ورزش تعطیل نیست گفتگوی محمد میر با روزبه وثوق احمدی
دسته بندی:
برچسب :

معرفی برنامه

روزبه وثوق احمدی رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال و عضو وکلای فیفا درباره وضعیت قراردادها در فوتبال ایران گفت: تا سال 95 و پیش از تشکیل کمیته تعیین وضعیت، اختلافات مالی فوتبال ایران در کمیته انظباطی حل و فصل می‌شد. من از سال 91 در کمیته انظباطی حضور داشتم و ما در آنجا اختلافات مالی را بررسی می‌کردیم که اشتباه بود، چرا که اصولاً ذات کمیته انظباطی چیز دیگری است و اختلافات مالی باید در جای دیگری بررسی می‌شد.
 
وی افزود: در نهایت کمیته تعیین وضعیت تشکیل شد و اعضای بسیار ارزشمندی به این کمیته جذب شدند. رسیدگی‌ها شروع شد و فرهنگ کی داده کی گرفته در فوتبال ما شکسته شد. قراردادهای فوتبال پیش از تشکیل کمیته تعیین وضعیت اوضاع خراب‌تری نسبت به حال حاضر داشت ولی با تدوین مقررات جدید کمی به سمت بهتر شدن حرکت کرد.
 
این عضو وکلای فیفا در پاسخ به این سوال که آیا میزان شکایت‌های فوتبالی در کشور ما بحرانی است، توضیح داد: اگر از لحاظ تعدادی بخواهیم بررسی کنیم بحرانی است. تا زمانی که من در کمیته تعیین وضعیت حضور داشتم حدود هزار درخواست رسیدگی به شکایات در تمام رده‌ها وجود داشت. شاید معدود باشگاه‌هایی مثل ذوب‌آهن، سپاهان و فولاد خوزستان بودند که کمتر به ما مراجعه می‌کردند و اکثریت باشگاه‌ها پرونده داشتند.
 
وثوق احمدی در مقایسه میزان اختلافات مالی کشور ما با کشورهای دیگر عنوان کرد: کشور ژاپن در طول سال شاید فقط سه اختلافات مالی در فوتبال‌شان داشته باشند که دو تای آن‌ها با صلح و آرامش بسته می‌شود ولی متأسفانه این آمار در کشور ما به هزار پرونده می‌رسد. متأسفانه در اکثریت موارد هم باشگاه‌ها و هم بازیکنان حقوق و تکالیف خودشان را نمی‌دانند و وقتی ندانسته یک قراردادی را امضا کنید به مشکل خواهید خورد.
 
وی اظهار داشت: شما زمانی که می‌خواهید با یک بازیکن یا مربی قرارداد منعقد کنید باید به بودجه باشگاه مراجعه کنید تا ببینید باشگاه این توان مالی را دارد یا نه، در غیر این صورت قرارداد بسته می‌شود و رسانه‌ای می‌شود ولی به مرور زمان چون پرداخت‌ها اتفاق نمی‌افتد اختلافات بروز پیدا خواهد کرد. در واقع این دور باطل کماکان هم در بین باشگاه‌های ما وجود دارد.
 
رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت ضمن اشاره به اینکه ایراد اصلی به مدیران برمی‌گردد، تأکید کرد: شما زمانی که مدیر هستید باید با شفافیت با تماشاگران صحبت کنید. اگر طرفدار واقعی شما باشند پشت شما قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کند تا مشکل را حل کنید ولی متأسفانه برخی از مدیران ما راه را اشتباه می‌روند. به زعم من طرفدار واقعی باشگاه‌ها اول از همه دوست دارد راستی و صداقت را از مدیر باشگاه ببیند.
 
وثوق احمدی در رابطه با مدیریت در باشگاه‌ها عنوان کرد: ما متأسفانه مدیرانی از جنس آقای آذری کم داریم که اولاً دانش قرارداد بستن با مربیان و بازیکنان را داشته باشند و بعد به اندازه بودجه خودشان قرارداد ببندند. ما باشگاه‌های کمی داریم که چارچوب منظمی دارند. شما وقتی از جیب باشگاه خودتان هزینه نکنید و دست مدیرتان باز باشد که به هر عددی قرارداد ببندد مشخص است که به مشکل خواهد خورد. مدیرعامل باید یک بودجه‌ای در اختیارش باشد و نمی‌تواند از بودجه نامرئی استفاده کند.
 
وی درباره قراردادهای بازیکنان خارجی در لیگ کشورمان گفت: ما زمانی که درباره قرارداد با بازیکنان خارجی صبحت می‌کنیم باید برویم به مقررات فیفا رجوع کنیم که ببینیم اگر با بازیکنان‌مان به مشکل برخوردیم کدام مرجع به آن رسیدگی می‌کند؟ در ماده 22 مقررات نقل و انتقالات بازیکنان فیفا قید شده اختلافات مربوط به اشتغال بین یک باشگاه و بازیکن با ابعاد بین‌المللی در صلاحیت فیفا است. منظور فیفا از ابعاد بین‌المللی این است که با یک خارجی قرارداد ببندیم.
 
 
رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت اشاره کرد: فیفا برای تمام کشورها یک راه‌حل هم در نظر گرفته و گفته اگر شما بتوانید یک مرجع داوری مستقل که استقلال آن را فیفا به رسمیت بشناسد انتخاب کنید، می‌توانید اختلافات خارجی‌ها را هم به آن ارجاع بدهید. کمیته تعیین وضعیت می‌خواست به آن سمت حرکت کند ولی متأسفانه هنوز به آن سمت حرکت نکرده‌ایم.
 
وثوق احمدی ادامه داد: ما زمانی که با بازیکن خارجی قرارداد می‌بندیم، آن بازیکن هر زمانی که خواست می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند. متأسفانه گاهی می‌شنویم پاسپورت بازیکن را می‌گیرند و به او نمی‌دهند یا او را تهدید می‌کنند. برخی از مدیران ما فکر می‌کنند اگر با یک بازیکنی تا پایان فصل قرارداد بسته‌اند، آن بازیکن حتماً باید تا پایان فصل بازی کند، اما فیفا در یک ماده‌ای حق فسخ را به رسمیت شناخته است.
 
وی در مورد اتفاقاتی درباره آقای شفر رخ داد اظهار داشت: به نظرم در این قضیه رفتارهای بهتری می‌توانست صورت بگیرد. اگر به پرونده خوزه و دستیارانش رجوع کنیم به همین مسئله برمی‌خوریم که می‌بینیم اجازه ندادند او و همکارانش در سر تمرینات حضور پیدا کنند.
 
وثوق احمدی درباره ماجرای آنتونی استوکس بازیکن پرسپولیس که به خاطر کرونا برنمی‌گردد، عنوان کرد: بحث کرونا یک بحث جدیدی در حقوق ورزشی و کل دنیا است. فیفا هم اخیراً یک دستورالعمل راجع به نحوه برخورد با بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها در خصوص کرونا منتشر کرد که کرونا یکی از مصادیق فورس ماژور باشد. حتماً شنیده‌اید که اخیراً بازیکنان بارسلونا قراردادهای خودشان را کاهش داده‌اند. فیفا در دستورالعمل جدیدش باشگاه‌ها را راهنمایی کرد که اگر با همه بازیکنان صحبت کنند، اجازه کاهش قرارداد را دارند.
 
رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت تأکید کرد: فیفا بسیار صریح اعلام کرده اگر باشگاهی با بازیکن قرارداد ببندد و دو ماه دستمزد او را پرداخت نکند و بازیکن یا وکیلش یک نامه 15 روزه به باشگاه بزنند و باشگاه هم پس از 15 روز به آن مسئله نپردازند، بازیکن به همین راحتی حق فسخ یک طرفه قرارداد خودش را به دست خواهد آورد. یعنی باشگاه محکوم می‌شود تا زمانی که بازیکن بازی کرده دستمزد او را بدهد و علاوه‌بر آن تا پایان قراردادش را هم باید به‌عنوان غرامت به بازیکن بدهند.
یک دلیل فسخ دیگری هم برای بازیکنان وجود دارد. اگر شما با یک بازیکن خارجی قرارداد ببندید و آن بازیکن در کمتر از 10 درصد مسابقات رسمی بازی کند می‌تواند قرارداد خودش را قبل از موعد فسخ کند و برود پولش را هم بگیرد. یعنی اگر یک بازیکنی بگیرید و او را روی نیمکت بنشانید، او می‌تواند قراردادش را فسخ کند. این قرارداد در مورد بازیکنان داخلی هم صدق می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه ریزه‌کاری‌های زیادی در قوانین فیفا وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه مدیران ما به سمت افزایش دانش خودشان حرکت نمی‌کنند. ما زمانی که از یک راه چند بار گزیده می‌شویم، فقط این مسئله به ذهن آدم می‌رسید که ما نمی‌خواهیم یاد بگیریم یا اینکه خودمان را به خواب زده‌ایم. شما زمانی که می‌خواهید یک مدیر را برای مدیریت در باشگاه فوتبال معرفی و انتخاب کنید، باید یک سری معیار داشته باشید. یکی از بدیهیات این است که او حداقل به زبان انگلیسی مسلط باشد و تحصیل داشته باشد. من اگر جای فدراسیون فوتبال باشم حتی از مدیران آزمون می‌گیرم. آن‌ها باید قوانین فیفا را بلد باشند. من گاهی از زبان مدیران ارشد فوتبال می‌شنوم که می‌گویند ما با این بازیکن به مشکل خورده‌ایم و کمیته انضباطی فیفا می‌خواهد به آن رسیدگی کند. هنوز تفاوت بین کمیته انضباطی فیفا و کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا برای برخی مدیران ما ناشناخته است.
 
وثوق احمدی ادامه داد: در فیفا کمیته جداگانه برای رسیدگی به پرونده‌های ما وجود ندارد ولی متأسفانه تعدد پرونده‌های باشگاه‌های ایرانی این ذهنیت را برای کارکنان فیفا به وجود آورده که ما در مملکت‌مان نواقص بنیادین داریم.
 
رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت درباره قرارداد ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی عنوان کرد: واقعیت این است که قرارداد ویلموتس هنوز منتشر نشده است. تا آنجایی که قرارداد را دیده‌ام به نظرم یک سری ایرادات حقوقی به آن وارد است. همین که شما برای مربی این حق را قائل می‌شوید اگر هر کدام از طرفین قرارداد را فسخ کردند، باید سه ماه حقوق سرمربی پرداخت شود، یعنی قرارداد ایراد دارد. این مسئله نشان می‌دهد که ما رویه انعقاد قرارداد با یک مربی خارجی را هم بررسی نکردیم. رسیدگی به پرونده ویلموتس در صلاحیت کمیته تعیین وضعیت فیفا است و بعد از آن موضوع قابل رسیدگی در دیوان بین‌المللی در ورزش است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ویلموتس می‌تواند از ما غرامت بگیرد، توضیح داد: پاسخ به این سوال کمی سخت است، چرا که من قرارداد را نخوانده‌ام ولی سخت می‌بینم که بتواند این کار را انجام بدهد.
 
وثوق احمدی که در برنامه تلویزیونی "ورزش تعطیل نیست" حضور داشت، در واکنش به ادعای کی روش که مدعی شده بود پاداش سوم شدن در جام ملت‌های آسیا را می‌خواهد، عنوان کرد: ما باید به قرارداد مراجعه کنیم. ما در مسابقات باشگاه‌های قهرمانی آسیا می‌بینیم که رده‌بندی وجود ندارد. باید به قرارداد رجوع کنیم که ببینیم این ابهام وجود دارد و سومی مشترک هم به‌عنوان سومی قلمداد می‌شود یا نه. اگر در قرارداد قید شده باشد تمام است ولی اگر ساکت باشد تصمیم‌گیری در این زمینه بسیار سخت خواهد شد.
 
وی درباره جزئیات زیاد قرارداد کی روش اظهار داشت: شما نمی‌توانید قرارداد او را ناسالم بخوانید چون شرایط طرفین است. چنین چیزی در فوتبال دنیا عرف است و نمی‌توانید به آن ایراد حقوقی بگیرد.
 
رئیس سابق کمیته تعیین وضعیت در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنان ایرانی برای دریافت حقوق‌شان می‌توانند به AFC و فیفا شکایت کنند، توضیح داد: خیر. همان‌طور که گفتم باید بُعد بین‌المللی وجود داشته باشد که فیفا به آن رسیدگی کند. اصولاً فیفا به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کند که یک طرف آن خارجی‌ها باشد. AFC هم اصولاً مرجعی برای رسیدگی به اختلافات ندارد.
 
وثوق احمدی درباره قرارداد با اسپانسرها گفت: مدیران به هر راهی دست می‌زنند که درآمدزایی ایجاد شود. شاید حُسن نیت هم دارند ولی در واقع شبیه دوستی خاله خرسه است. ما باید ببنیم راجع به نوع نوشتن قراردادها و توافقاتی که اتفاق می‌افتد کار کارشناسی صورت می‌گیرد و آیا بررسی کرده‌ایم که ببینیم آن اسپانسر می‌تواند به قراردادش عمل کند؟ آیا ما تا زمانی که مدیر هستیم تصمیم می‌گیریم یا برای دوره‌های بعد هم تصمی‌گیری می‌کنیم؟
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم نحوه قرارداهای خودمان را تغییر بدهیم، بیان کرد: ما می‌توانیم تغییر بدهیم ولی مسئله ما این است که مشکلی در نحوه پرداخت نداریم، بلکه مشکل در پرداخت داریم. اگر پرداخت‌ دستمزد بازیکنان را هفته‌ای کنیم وضع بدتر می‌شود. وقتی نقدینگی در باشگاه‌ها وجود ندارد و باشگاه‌ها هزینه بلیت هواپیما را هم ندارند، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حقوق بازیکنان را هفتگی پرداخت کنیم.
 
وثوق احمدی در واکنش به خبر منع قرارداد با بازیکنان خارجی عنوان کرد: به نظرم این پاک کردن صورت مسئله است. بازیکن خارجی لزوماً به معنای خطر نیست. شما می‌توانید قرارداد خوب ببندید و بازیکن خارجی بیاورید و از آن استفاده کنید تا سطح فوتبال خودتان را بالا ببرید. کدام کشور حتی سطح پایین را می‌شناسید که ورود بازیکنان خارجی را محروم کرده باشد؟
 
وی در پایان درباره پادوانی بازیکن استقلال تهران که طلب او را پرداخت نکردند، گفت: من به‌عنوان یک علاقه‌مند به فوتبال می‌گویم که بازیکنان مطرح استقلال بیایند یک شماره حساب اعلام کنند تا کسانی که باشگاه خودشان را دوست دارند و یا همه ایرانی‌ها هزینه این شخص را پرداخت کنند.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها