آجورلو : باید یک آسیب‌شناسی داشته باشیم. فدراسیون فوتبال هم در محتوا مشکل دارد و هم در بحث مادی

گفتگوی محمد میر با مصطفی آجورلو مدیرعامل سابق باشگاه های پاس و تراکتورسازی درباره انتخابات قبلی و اساسنامه فدراسیون فوتبال و مسایل روز فوتبال کشور
دسته بندی:
برچسب :

معرفی برنامه

مصطفی آجورلو مدیرعامل سابق باشگاه های تراکتورسازی تبریز و پاس درباره دوری خود از فضای فوتبال گفت: مهم نیست که اشخاص دور یا نزدیک باشند، بلکه مهم این است که وضعیت فوتبال ما خوب نیست. ای کاش فوتبال کشور وضعیت خوب و شرایط قابل قبولی داشت که می‌توانستیم در مورد خوبی‌های آن صحبت کنیم.
 
وی افزود: من 14 سالم بود که برادرم دست من را گرفت و به فوتبال برد و الان بیش از 40 سال است که زندگی فوتبالی دارم و فکر می‌کنم خود فوتبال خیلی قشنگ است. فوتبال یک زندگی گروهی و بامعرفت است و در آن منش و معرفت وجود دارد. ای کاش الگوی ما جهان پهلوان تختی بود. ایشان فطرتاً روحیه ورزشی داشت. ورزش خودش سلامت و شادی‌آور است. حضرت آقا می‌گویند ورزش دروازه صدور معنویت است. ورزش عمل صالح است. ورزش و فوتبال جنس خوبی دارند.
 
آجورلو در پاسخ به این سوال که آیا دل‌تان از فوتبال پُر است، عنوان کرد: علی بن ابی طالب می‌فرمایند آنچه که گذشت، گذشت. من در مورد بدی‌هایی که دیگران در خصوص فوتبال کردند، می‌گویم گذشت. مسئولین کمک کنند از این به بعد فوتبال و ورزش در کشور ما گذر خوبی داشته باشد.
 
وی در خصوص آخرین نامه‌ای که به مسئولین کشور خطاب به آقای جهانگیری نوشت، اظهار داشت: من نامه را خطاب به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نوشتم. این نامه را یک فرد ورزشی نوشته که در زمان جنگ هم سعی می‌کرده برای بازی‌های استقلال و پرسپولیس خودش را به ورزشگاه برساند. من گفتمان سیاسی دارم ولی واقعاً آدم سیاسی نیستم. به‌عنوان یک فرد ورزشی به یک فردی که در جایگاه قانونی دولت نشسته است. حالا این فرد می‌توانست آقای احمدی‌نژاد باشد یا آقایان دیگر.
 
این مدیر سابق فوتبالی درباره سالم بودن انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: فکر نمی‌کنم انتخابات گذشته فدراسیون فوتبال سالم بوده باشند. موضوع من فقط آقای جهانگیری نیست، بلکه همه مسئولین سیاسی است که با دخالت‌های خودشان چوب لای چرخ ورزش کرده‌اند. مثلاً گفتند این با ما نیست و به جای او کسی را بگذاریم که با ما همراه است. ما آقای سعیدلو که ورزش را دوست نداشت و آقای علی‌آبادی هم یک مدت قهر کرده بود را آوردیم تا در اموری که تخصص ندارند دخالت کنند و در آن صورت دخالت آن‌ها می‌شود فیفای اسلامی.
 
آجورلو بیان کرد: شأن جمهوری اسلامی ایران در مدار قانون مداری است. امام در اولین فرمایش‌شان گفتند مردم انتخاب کنند. پس ما چطور با این اتفاقات با زبان روزه می‌نشینیم سر سفره افطار و روزه خودمان را باز می‌کنیم. این مسئله قابل قبول نیست. من در نامه به آقای جهانگیری گفتم شما در انتخابات فدراسیون سال 95 دخالت کردید و نمی‌توانید بگویید دخالت نکردید.
 
وی که با برنامه تلویزیونی «ورزش تعطیل نیست» شبکه ورزش گفت و گو می‌کرد، اذعان داشت: من در انتخابات فدراسیون فوتبال در سال 95 افرادی را دیدم که نمی‌خواهم در مورد آن‌ها حرف بزنم چون به مردم و کشور خودم توهین می‌کنم. قرار نیست ما اسم آدم‌ها را ببریم. در آن جلسه اولین کاری که کردند این بود که دوربین‌های صداوسیما را از جلسه بیرون کردند. آن‌ها همه جلسات انتخابات هئیت استانی را فیلمبرداری می‌کردند ولی چرا انتخابات فدراسیون را فیلمبرداری نکردند؟ حتماً می‌خواستند کاری انجام بدهند.
 
مدیرعامل سابق باشگاه پاس گفت: ببینید ما جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری اسلامی بیش از 200 هزار نفر شهید داده که ما مثل زمان گذشته تقلب کنیم؟ من چنین چیزی را نمی‌پذیرم، حتی اگر بگویند آقای آجورلو این فرد به شما نزدیک است. هیچ‌کس به من نزدیک نیست و تنها چیزی که به من نزدیک است جمهوری اسلامی است. هیچ جنبه سیاسی در گفتمان من وجود ندارد. می‌خواهم از مسئولین بخواهم که فوتبال را ول کنند. فوتبال آن‌قدر آدم دارد که فوتبال را بلند کنند و مثل بارسلونا تحویل شما بدهند. شما از پول آموزش و پرورش و شهرداری و مردم می‌زنید تا استقلال و پرسپولیس را اداره کنید.
 
آجورلو خاطرنشان کرد: آن روزی که من گفتم فوتبال ایران مال شما، شما فوتبال را غصب کردید. انتخاب آن انتخابات غلط بود. در واقع انتخابات آرا را مهندسی کردید و امروز باید جواب بدهید که چرا فوتبال ما ورشکسته شده است؟ چرا فوتبال از چاله آمده در چاه افتاده است. ما باید بپذیرم که دولت‌های گذشته و آقای جهانگیری باید پاسخگو باشند. نمی‌شود ما یک کاری را انجام بدهیم و بگوییم تمام شد و رفت. فوتبال ورشکسته امروز محصول مدیریت کلان مقامات عالی کشورمان است که دخالت کردند. دولت‌ها باید حمایت کنند ولی نباید دخالت کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که باید چه اتفاقاتی بیفتد تا انتخابات بعدی شفاف برگزار شود، توضیح داد: من به‌عنوان برادر کوچک همه مسئولینی که امروز در رأس امور کشور هستند می‌گویم سیاست را از ورزش دور کنید. کارهای فوتبالی را به خود فوتبالی‌ها واگذار کنید.
 
مصطفی آجرلو ادامه داد: موضوع بعدی به نقد فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. ما باید یک آسیب‌شناسی داشته باشیم. فدراسیون فوتبال هم در محتوا مشکل دارد و هم در بحث مادی. این فدراسیون نتوانسته مربی جوان تربیت کند تا ما به مربی‌های خارجی بی‌نیاز شویم. علم روز به لحظه دارد تغییر می‌کند و ما باید با علم روز پیش برویم. فوتبال ما امروز دچار بحران ناکارآمدی است. در بخش دوم نتوانسته‌ایم در بحث مادی فوتبال موفق عمل کنیم. یعنی نتوانسته‌ایم تولید ثروت کنیم. فوتبال در بخش حرفه‌ای خود بنگاه اقتصادی است و تولید ثروت می‌کند، اما چرا ما این کار را نکرده‌ایم؟ فوتبال ما امروز مشروعیت خود را از دست داده و نمره قبولی نگرفته است. تولید پول و تولید فوتبال روز نکرده است و ما نتوانسته‌ایم به جایگاه اصلی خودمان در فوتبال آسیا برسیم. ممکن است تماشاگران ما زیاد باشد ولی مثل یک بچه ناقص است که سر آن بزرگ و بدنش کوچک است. وقتی شما همه فوتبال را می‌بینید دو بُعد فوتبال را نگاه می‌کنید. من می‌گویم آقای جهانگیری شما به هر دلیلی آقای تاج را انتخاب کردید نوش جان‌تان ولی بیایید او را کمک کنید و فوتبال را سرپا کنید. آن چیزی که فوتبال نیاز دارد کار گروهی است.
 
او اشاره کرد: به نظرم یکی از اشکالاتی که به مجمع وارد است عدم حضور بازیکنان مطرح کشورمان مثل آقایان علی پروین، علی دایی، علی کریمی و فرهاد مجیدی است. چرا این افراد نباید حق رأی داشته باشند؟ من هیچ‌وقت خاطره غیورمردی آقای دایی را یادم نمی‌رود.
 
این مدیر فوتبال درباره رابطه‌اش با علی کریمی گفت: چند وقت پیش فیلم تختی را دیدم. شاید اگر این فیلم را قبلاً دیده بودم، زندگی خودم در حوزه ورزش را تغییر می‌دادم. یک نفر می‌خواست با ایشان دعوا کند ولی ایشان می‌گفت من با شما دعوا ندارم. الان من هم می‌گویم با هیچ‌کس دعوا ندارم. موضوع ما فوتبال است.
 
وی با اشاره به اینکه قابل قبول نیست ما با زبان روزه به فیفا گزارش غلط بدهیم، عنوان کرد: یک برادر خندانی می‌گوید ما سر فیفا را کلاه گذاشتیم. سر چه کسی را کلاه گذاشتید؟ این اشکال اساسنامه است که بزرگان فوتبال نمی‌توانند در مجمع حضور داشته باشند. ما امروز هستیم و فردا نیستیم و به همین خاطر باید یک تصمیم برای کشورمان بگیریم. این‌طور نیست که ما یک تصمیمی بگیریم و برود. من می‌گویم امروز که شما می‌خواهید اساسنامه را اصلاح کنید، طوری اصلاح کنید که دوستان ما که خلاق فوتبال هستند هم در آن حضور داشته باشند.
 
آجورلو ضمن اشاره به اینکه اگر اساسنامه اصلاح پیدا کند ممکن است دوباره برگردد، اظهار داشت: خالق این ورزش فوتبالیست‌ها هستند و آن‌ها باید در مجمع حضور داشته باشند. من به‌عنوان خدمت‌گذار فوتبال اگر ببینم شرایط مهیا است و انتخابات سالم برگزار می‌شود دوباره ورود می‌کنم.
 
این مدیر فوتبال درباره مدیریت خود در باشگاه تراکتورسازی تبریز گفت: زمانی که من وارد این باشگاه شدم قرار بود که به ما پول بدهند ولی ما را تحریم کردند. آنچه که برای من مهم بود درآمدزایی بود. فوتبال باید پول در بیاورد. ما آن موقع 45 میلیارد تومان پول درآوردیم و حدود صد میلیارد تومان هم قرارداد داشتیم که قرار بود در سال‌های دیگر تبدیل به پول شود. بنابراین در فوتبال امروز به‌روز بودن یعنی اینکه بتوانیم پول در بیاوریم.
 
آجورلو بیان کرد: آنچه که امروز فوتبال کشور ما به آن نیاز دارد انتخاب‌کسی باشد که از اهالی فوتبال است. خودشان آزادانه انتخاب کنند ولی اینکه با 50 میلیون تومان پول و دو سفر انتخاب کنند دور از انصاف است. نکته دیگر اینکه در برنامه بودجه امسال پیش‌بینی شده 70 درصد درآمد برای صداوسیما باشد و 30 درصد آن برای فوتبال.
 
وی درباره پول‌های شلخته در فوتبال کشور گفت: فدراسیون فوتبال کارآمد نیست و اقتدار ندارد. فدارسیون فوتبال قدرت ندارد. چرا نمی‌آید شفاف‌سازی کند؟ ما برای قدرتمند کردن فوتبال باید شفاف‌سازی فدارسیون‌ها را داشته باشیم و افراد فوتبالی را به مجمع اضافه کنیم و کمیته تیم‌های ملی را هم تقویت کنیم. ما امروز دوستان خودمان را برای کمیته تیم‌های ملی گذاشته‌ایم، در صورتی که نخبه‌های فوتبال ما در این مقام قرار بگیرند.
 
آجورلو با تأکید بر اینکه کمیته فوتبال باید در آینده دایره‌المعارفی را در حوزه فوتبال ایجاد کند که هر رشدی در هر کجای دنیا به وجود آمد در گوشی همراه ما بیاید، افزود: اساسنامه جدید باید قدرتمند باشد و از دست یک گروه خاص دربیاید. یک گروهی 30 نفره را جمع می‌کنند و می‌گویند ما اکثریت هستیم. ما برای اصلاح اساسنامه باید همه گروه‌ها را درنظر بگیریم و انتخابات را آزادانه برگزار کنیم. باید راه دخالت سیاسیون به ورزش به شکل قاطع بسته شود. مراد من تنها به این دولت نیست. آقای احمدی‌نژاد یک روز به آقای علی‌آبادی نامه زده بود که اگر شما نیایید من می‌آیم. آقای احمدی‌نژاد چرا می‌خواهید وارد فوتبال شوید؟ من گفتمان سیاسی ندارم.
 
وی درباره عدم اطلاع برخی اعضای مجمع از روند اصلاح اساسنامه عنوان کرد: ما برای گرفتن حق خودمان باید التماس کنیم. مگر می‌شود اعضای مجمع اصلاح اساسنامه را نبینند و آن را به فیفا ارسال کنند؟! ما همه در این خانواده شریک هستیم و نمی‌توانیم یک گفتمان فردی را به فیفا ارسال کنیم و بعد بخندیم و بگوییم سر فیفا را کلاه گذاشتیم.
 
آجورلو درباره قراردادهای کی روش و ویلموتس بیان کرد: اشکال ندارد که ما برویم با یک مربی خارجی قرارداد ببندیم. به نظرم تنها نقطه روشن فوتبال در این دو دهه اخیر آقای کی روش است. ممکن است خیلی از افراد بگویند ایشان پول زیادی گرفت ولی باید بگویم ایشان دو دوره ما را به جام‌جهانی برد. اگر همان پولی که به آقای ویلموتس دادند را به آقای علی دایی می‌دادند فوتبال ایران را بهتر اداره می‌کرد. همین الآن هم دیر نشده است. به نظرم آقای دایی می‌تواند گزینه خوبی برای سرمربیگری تیم ملی باشد ولی اگر خواستید مربی خارجی بیاورید کمتر از کی روش نیاورید.
 
وی با اشاره به اینکه دلال‌ها و رمال‌ها مشکل اساسی فوتبال ایران هستند، اظهار داشت: البته منظورم از دلال کسانی است که درصد می‌گیرند. رمال در موضوع فوتبال ایران جدی است. همان‌طور که شرط‌بندی جدی است. کسی که خودش گیر است نمی‌تواند به این موضوع بپردازد. من به کمیته اخلاق رفتم و گفتم آن آقا رمال است و بروید این فوتبال را درست کنید.
 
آجورلو در واکنش به نامه آقای سلطانی‌فر به وزیر اطلاعات مبنی بر ورود بر حوزه دلالی بیان کرد: با وجود اینکه دیر است ولی به نظرم کار خوبی است. هر موقع شما فکر کردید که با دستگیری چهار نفر در پارک می‌توانید مواد مخدر را ریشه‌کن کنید، مشکل دلالی هم حل می‌شود. دلالی در ریشه‌های بالا معنا دارد. آقای سلطانی‌فر درست وارد شدند. من از وزارت اطلاعات می‌خواهم که ریشه فساد را قطع کند.
 
این مدیر فوتبال که در تیم پاس دوران طلایی داشت، خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس اتحادیه فوتبال بودم، آقای آقامحمدی به من گفت بیا برو فدراسیون ولی من گفتم اول باید فوتبال را بفهمم و برای فهمیدن فوتبال باید وارد باشگاه‌ها شوم. به همین خاطر وارد باشگاه پاس شدم. من فکر می‌کنم آقای همایون شاهرخی جنتلمن فوتبال است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا باشگاه‌هایی مثل پاس نابود شدند، اظهار داشت: فکر می‌کنم درگیر مسائل سیاسی شد. آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کرد اگر این تیم به همدان برود رأی جمع می‌کند. پاس را به همدان دادند و صباباتری را به قم. متأسفانه نیروی مسلح هم کوتاهی کرد و به این موضوع تن داد و یک تیمی مثل پاس تهران را به همدان دادند. فکر می‌کنم این تیم الآن دسته سوم لیگ است. واقعاً خجالت دارد.
 
آجورلو درباره باشگاه تراکتورسازی نیز گفت: تراکتور برای من پُر از خیر بود. دوستان هم لباسی من در آنجا حسادت و توطئه کردند. اولین کاری که کردند این بود که پول تراکتور را قطع کردند. ما آن سال با امیر قلعه‌نویی قهرمان بودیم ولی بداخلاقی یک عده باعث شد که نتوانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم. یک نفر به من گفت آقای آجرلو شما می‌خواهید رئیس جمهور شوید؟ گفتم چرا؟ گفت چون طرفداران شما را تشویق می‌کنند.
 
وی در پایان درباره عدم جذب بازیکنان خارجی عنوان کرد: من فکر می‌کنم این حرف‌ها بد است. ایران را باید از این دگم خارج کنند. ما بیاییم مسیر را درست کنیم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم این برنج آلوده است و نخورید. به جای آن باید برویم برنج را درست کنیم. ما باید با مربی و بازیکن خارجی قرارداد ببندیم. ما کره شمالی نیستیم.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها