مشاهده خبر

پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401

برترین‌های قرن ورزش ایران مشخص شدند

اختتامیه جشنواره «بهترین‌های صد سال ورزش ایران» با حضور مدیران سازمان صداوسیما، مدیران ارشد ورزش و بزرگان ورزش کشور، چهارشنبه شب در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

0

در این مراسم، سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، هاشمی‌طبا، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، معتضد مدیر شبکه ورزش سیما و ورزشکارانی از جمله پرویز برومند، خداداد عزیزی، حمید استیلی، حسین رضازاده، پرویز مظلومی، محمد بنان، سیروس دین‌محمدی، حسن یزدانی، مصطفی کارخانه، محمد نصرتی و ... حضور داشتند.
 
محمدرضا احمدی اجرای این مراسم را برعهده داشت.
 
سینا معتضدی مدیر شبکه ورزش و مسئول جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران، در ابتدای این مراسم متنی را در خصوص جشنواره یکصد قرائت کرد. در متن قرائت‌شده توسط معتضدی آمده است:
 
«گاهی زمان بهانه‌ای می‌شود برای یادآوری خاطرات تلخ و شیرین یک فرد، یک خانواده یا یک ملت و این بار، یک قرن بهانه شد. بهانه‌ای که به ما یادآوری کند ورزش فقط برد و باخت نیست، هیاهوی حیا کن و رها کن نیست، ورزش بخشی از تاریخ و هویت ملت ماست. بخشی از خاطرات جمعی که فراموش‌شدنی نیستند و تا دهه‌ها بر روح و جان ما اثر گذارند. بیایید با هم مرور کنیم... در آذر ۷۸ وقتی خداداد عزیزی ما را به جام جهانی برد، این ما بودیم که داد زدیم، گریه کردیم و خندیدیم و خدا را برای بودن خداداد شکر کردیم... وقتی جواد فروغی در المپیک توکیو در مقابل پرچم کشورمان سلام نظامی داد، یادمان آورد که سرباز همیشه سرباز است، چه در لباس جنگ، چه در لباس پرستاری و چه در لباس تیم ملی... وقتی اولین مدال تاریخ بوکس ایران توسط دانیال شهبخش سیستان و بلوچستانی به دست آمد، یادمان آورد که ایران، فقط تهران نیست... وقتی حسین رضازاده زیر سنگین‌ترین وزنه آن زمان دنیا ایستاد، خندید و یا ابالفضل گفت، توان گرفتیم تا ما هم در سختی‌ها بایستیم، بخندیم و یا ابالفضل باشیم... وقتی در برابر مشکلات ناامید شدیم، کم آوردیم و کنار کشیدیم، یزدانی تیلور را برد، سیامند رحمان رکورد جهان را زد، بیرانوند پنالتی گرفت، کبدی و فوتسال بانوان برای اولین بار قهرمان آسیا شدند، تا ما هم دوباره بلند شویم، یا علی بگوییم و داشته‌هایمان را باور کنیم... وقتی افتخارات مربیانی مثل محمد بنا، کوروش باقری، مصطفی کارخانه، هادی رضایی و خیلی‌های دیگر جلوی چشممان رژه می‌رود، حالمان خوب می‌شود که ایرانی‌اند، هموطنند و باور می‌کنیم که آنچه خود داریم را از بیگانه تمنا نکنیم... وقتی هاشمیه متقیان در پارالمپیک با بالا رفتن پرچم کشورمان اشک می‌ریخت، یادمان آورد برای بالا ماندن پرچم ایرانمان، برای حفظ خاک و ناموس وطنمان، چه مادران و پدرانی از غم از دست دادن فرزند شهیدشان اشک‌ها ریخته‌اند...
 
و این یادآوری‌ها از خاطرات هویت‌ساز ورزش ایران، فلسفه‌ی شکل‌گیری جشنواره یکصد با انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران است.
 
جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران به همت شبکه ورزش و با همکاری وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک و حمایت شورای ورزش رسانه ملی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تشکیل کمیته راهبردی آغاز به کار کرد تا عناوین و شاخص‌های انتخاب برترین‌های قرن، تدوین و اعتبارسنجی شود. در گام دوم برای جمع‌آوری داده‌ها و جهت پرهیز از اتکا به ذهنیات چند نفره، به فدراسیون‌های ۵۲ گانه ورزشی رجوع شد تا هر فدراسیون براساس دانش تاریخی خود، نامزدهای مدنظرش را براساس شاخص‌ها و ملاک‌های اعلام شده، معرفی نماید. در این مرحله ۱۲۳۶ نامزد معرفی شدند که با تجمیع نامزدهای کمیته راهبردی، نامزدها به ۱۴۲۷ نفر رسیدند. در گام سوم، هیات‌های شش گانه‌ی تخصصی با همراهی کارشناسان، مربیان، خبرنگاران و سردبیران ورزشی تشکیل شد که خروجی این نشست‌ها، راهیابی ۱۳۵ نامزد در هشت عنوان به مرحله داوری بود. در کمیته داوریه ده نفره، با حضور عالی‌تر ین مقامات ورزش کشور، خبرگان ورزش دانشگاهی، مورخین و پیشکسوتان ورزشی، ۵۲ نامزد نهایی برای رجوع به افکار عمومی معرفی شدند.
 
در این مرحله؛ برنامه تلویزیونی یکصد از اول فروردین‌ماه، با معرفی نامزدهای جشنواره و مرور موفقیت‌ها و دستاوردهای ورزش ایران، با ۷۰ ساعت برنامه‌سازی بر روی آنتن شبکه ورزش رفت و به طور همزمان و در گام نهایی، به سیاق همیشه؛ حرف آخر را مردم ورزش دوست کشورمان زدند و با نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار رای به این جشنواره رونق بخشیدند و نفرات برتر را برگزیدند. در اختتامیه جشنواره علاوه بر تقدیر از برگزیدگان مردمی، به سیاق جشنواره‌ها در برخی عناوین نیز کمیته داوران نامزدهایی را شایسته تقدیر و اهدای جایزه تشخیص دادند. در انتها لازم می‌دانم مراتب سپاس خود را از همه کسانی که دبیرخانه جشنواره را در برگزاری این رخداد بزرگ یاری رساندند سپاسگزاری نمایم.»
 
 در ادامه سجادی وزیر ورزش و جوانان در راستای اقدامات وزارت ورزش و جوانان در طول این سال‌ها و پیشرفت این حوزه و آینده ورزش ایران متنی را قرائت کرد.
 
همچنین رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی در این مراسم گفت: ما در محضر قله‌هایی هستیم که عناصر هویتی ما را شکل می‌دهند. قله‌های افتخار، اقتدار، جوانمردی، فتوت و قله‌های ایثار، سربلندی و بزرگمردی. ورزشکارانی که در ده‌ها سال تجربه پرافتخار ملت ما افتخار آفریدند و میدان برد و باخت برای آنها میدان ارزش‌آفرینی و افتخارآفرینی و جوانمردی بوده است. ما در صفحات تاریخ به ورزشکاری با افتخار اقتدا می‌کنیم، با وجود اینکه ده‌ها سال از از رفتن او از جمع ما می‌گذرد، به نام غلامرضا تختی؛ جهان پهلوان که افتخارش در عرصه اخلاق و جوانمردی بود. به عزیزانی افتخار می‌کنیم در این عرصه والا که باختشان به دلیل عدم حضورشان در برابر نمایندگان یک رژیم کودک‌کش چیزی نیست غیر از برد و افتخار.
 
پیمان جبلی با بیان اینکه "معیار برد و باخت در مرام ورزشکاران ما، اخلاق، جوانمردی و حمایت از مظلوم است"، افزود: این افتخارات صفحات درخشانی در تاریخ ما هستند که وظیفه ما برجسته کردن، نمایان کردن و انعکاس این بزرگمردی‌هاست. اگر ما در رسانه ملی شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری را در این دوره تحولی سر دست گرفته‌ایم، این افتخارآفرینان یکی از عناصر اصلی هویت‌آفرینی ملت بزرگ ما هستند که باید به آنها افتخار کنیم. باید به آنها اقتدا کنیم و داستان‌ها از آنها نقل کنیم. باید داستان قهرمانی‌هایشان را در زبان هنر متجلی کنیم. این حقی است که این بزرگان بر گردن ما دارند. امیدوارم که این صفحات افتخارآفرینی و این فصل‌های درخشانی که تاریخ ملت بزرگ ما را دیدنی و شنیدنی و جذاب کرده است، ادامه داشته باشد. این افتخارآفرینان حاصل تمدن بزرگ و فرهنگ بزرگ مردم هستند.
 
در بخش دیگری از این مراسم، محسن برمهانی در اولین سخنرانی خود پس از انتصابش در معاونت سیما، گفت: این لحظات، لحظات شیرینی است؛ در کنار کسانی که لحظات شیرین و همچنین پرچم کشورمان را برای مردم ایران به اهتزاز در آوردند.
 
برمهانی ادامه داد: اتفاق بزرگی برای رویداد یکصد رقم خورد که حاصل همکاری دقیق، منصفانه و خوب بین وزارت ورزش و سازمان صدا و سیما است. از ریاست سازمان و همه دست‌اندرکاران تشکر و قدردانی می‌کنم.

مراسم اختتامیه جشنواره برترین‌های قرن ورزش ایران برگزار و در نهایت جوایز به شرح زیر به نفرات منتخب اهدا شد:

تیم شهید: تیم شهدای چوار

مدیر شهید: شهید اسکندری

ورزشکار شهید: شهید سعید طوقانی

پهلوان قرن: مرحوم سید حسن رزاز

رفتار جوانمردانه: محمد انصاری

یار مظلوم ایرانی: علیرضا جهانبخش

خادم ورزش: مرحوم یزدانی خرم

یک عمر زندگی ورزشی: مرحوم ورزنده

مدیر قرن: محمود خسروی وفا

مربی قرن: محمد بنا

برترین تیم شایسته تقدیر: والیبال نشسته

تیم قرن: فوتبال ۹۸

قوی ترین مرد جهان: مرحوم سیامند رحمان

مدال شایسته تقدیر: زهرا نعمتی

مدال قرن: غلامرضا تختی

صحنه ماندگار قرن: برتری حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور در فینال رقابت های کشتی جهانی ۲۰۲۱

گل قرن: خداداد عزیزی

آخرین اخبار

شب بسکتبالی شبکه ورزش با پخش مستقیم تقابل نماینده ایران در سوپر  لیگ غرب آسیا برنامه نوروز فوتبالی : بهترین مهاجم سال 1402 فوتبال ایران را شما انتخاب کنید مردان آهنین و ثبت آمار بالای بیننده در تلوبیون قهرمان ایران : انتخاب برترین چهره پارالمپیکی ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین گل سال ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین صحنه ورزشی ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب قهرمان فردا ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین تیم ملی ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین سرمربی ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین بانوی ورزش ایران در سال 1402 قهرمان ایران : انتخاب برترین آقای ورزش ایران در سال 1402 رونمایی از نامزدهای جشنواره برترین ورزشکار سال ۱۴۰۲ شبکه ورزش سیما پخش برنامه جام رمضان در ایام ماه میهمانی خدا از شبکه ورزش برنامه کادر فنی با حضور سرپرست فدراسیون والیبال «قهرمان ایران» از این هفته روی آنتن می‌رود وزیرورزش و جوانان در برنامه کادرفنی حضور یافت فصل جدید کادر فنی با حضور وزیر ورزش و جوانان ترویج ورزش همگانی با برنامه ((بریم ورزش)) از شبکه ورزش سیما پخش زنده متنوع رقابت های جذاب ورزشی از شبکه ورزش سیما قاب صمیمی شبکه تخصصی ورزش با جام آسیایی ۲۰۲۳ برنامه پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا از شبکه ورزش سیما پخش زنده مسابقات هندبال قهرمانی آسیا از شبکه ورزش سیما شبکه ورزش با (( جام آسیا ۲۰۲۳))همراه تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا برنامه شب های فوتبالی را از شبکه ورزش تماشا کنید «مثبت ورزش» در جام باشگاه های جهان پخش زنده قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا از شبکه ورزش سیما نشست خبری برنامه همه فن حریف شبکه ورزش با حضور مربیان تیم ملی کشتی برگزار شد فصل دوم برنامه همه فن حریف به زودی در جدول پخش شبکه ورزش سیما دوگزارشگر و یک رویداد اقدام تازه شبکه ورزش سیما برای جذب مخاطب استودیو مجازی به قاب تلویزیون آمد شبکه ورزش همراه لحظه لحظه فرزندان ایران بازی های پاراآسیایی به طور رسمی از 30 مهر آغاز خواهد شد آخرین خبرها به همراه پخش زنده و تحلیل و کارشناسی بازی های آسیایی هانگژو از شبکه ورزش با برنامه " دهکده آسیایی " اسنوبردسواری «رام نشده» در شبکه ورزش قدردانی از شبکه ورزش سیما شبکه ورزش با ((بلگراد ۲۰۲۳ )) به استقبال رقابت های کشتی قهرمانی جهان می رود «راه و رسم منچستر یونایتد» در شبکه ورزش جدال با پولاد سرد در وزنه برداری قهرمانی جهان از قاب شبکه ورزش شبکه ورزش سیما ۲۷ رویداد بین المللی ورزش را در این پنج ماه به شکل زنده پوشش داده است پخش زنده تکواندو جایزه بزرگ پاریس از شبکه ورزش پخش زنده قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا در شبکه ورزش ویژه برنامه جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از دوم شهریور از شبکه ورزش سیما مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور نگاه ویژه شبکه ورزش سیما به تیم های ملی رده های سنی پخش زنده رقابت های هندبال نوجوانان قهرمانی جهان از شبکه ورزش سیما کادر فنی امروز با حضور هاکان دمیر در شبکه ورزش پخش زنده بازی های دانشجویان جهان از شبکه ورزش سیما کادرفنی امروز شبکه ورزش با دو سوژه داغ کارگاه آموزشی قوانین رسانه ای فوتبال در شبکه ورزش پخش زنده رقابت های فرمول یک مجارستان در قاب شبکه ورزش

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها